مواد اولیه دارویی

شیمی دارویی چیست؟

شیمی دارویی در رابطه با کشف، سنتز و ساخت و تفسیر روش اثر ترکیبات فعال زیستی در سطح ملکولی می باشد. به طور کلی تاکید این دانش بر دارو های شیمیایی است. این علم از مجموعه علوم پایه داروسازی به شمار می آید و طیف گسترده ای از مواد اولیه ای از دارو ها از مطالعات در این زمینه به دست می آیند. در این مقاله از نگین تجارت قصد داریم که کمی در رابطه با مواد اولیه دارویی صحبت کنیم،‌صحبت کنیم.

 

مواد اولیه دارویی چیست؟

داروهایی که امروزه تولید می شوند طی فرآیند های شیمیایی به دست می آیند. در تولید دارو از مواد اولیه مختلفی استفاده می شود. منظور ما از دارو هر ماده ای که برای درمان، تسکین علائم، تشخیص بیماری یا پیشگیری از آن به کار رود و بر ساختار یا کارکرد ارگانیسم زنده اثر گذارد و پس از ورود به بدن عملکرد بدن را تصحیح کند، است.

عملکرد دارو ها در مواد اولیه دارویی چیست؟

از نظر شیمیایی داروی پذیرفته شده و عملی دارویی است که خواص لازم برای انتقال از سایت ورودی به جایگاه عمل منظور را داشته باشد و ثانیاً در زمان معقول از بدن دفع شود. البته برخی از داروها مثل داروهای موضعی پوستی و افشانه های تنفسی امکان اثر نزدیک به محل دریافت دارند. دارو ها می توانند در شرایط اساندارد دما و فشار یا در سه حالت گاز مثل نیتروزاکسید، مایع مانند لیدوکایین و جامدات مانند آسپرین موجود باشند. با مطالعه و تحقیق می توان فهمید بسیاری از دارو ها، بازها و اسید ها ضعیف هستند و به وسیله خود بدن هدایت می شود. علت هم این است که تفاوت PH  در اجزای مختلف می تواند درجه یونش این نوع دارو ها را تغییر دهد.

انواع گرید مواد اولیه دارویی چیست؟

به طور کلی مواد اولیه دارویی و آزمایشگاهی از نظر فرمول شیمیایی و ماهیت با مواد صنعتی و خوراکی که در بازار موجود هستند یکسان است، اما موادی که گرید دارویی و خلوص آزمایشگاهی دارند باید خلوص بالاتری هم داشته باشند.

گرید تحلیلی: دارای خلوص بسیار بالا،‌ بیش از ۹۹ درصد.

گرید آزمایشگاهی: خلوص زیاد، تقریبا بین ۹۷ تا ۹۹ درصد

خلوص بالا که به طور کلی برابر با گرید A.C.S است و برای استفاده های بسیاری در آزمایشگاه ها و آنالیزها مناسب است.

گرید  U.S.P :

  • گرید شیمیایی دارای خلوص مناسب که دارای حداقل های مورد نیاز سازمان های دارویی ایالات متحده آمریکاست.
  • برای استفاده در غذا، دارو و کاربردهای پزشکی، مورد تایید است. مواد اولیه دارویی چیست؟
  • این گرید می تواند برای بسیاری از اهداف آزمایشگاهی کاربرد داشته باشد.

گرید  Ph Eur :

گرید شیمیایی دارای خلوص مناسب که دارای حداقل های مورد نیاز سازمان دارویی اروپا است و برای استفاده در غذا، دارو و کاربردهای پزشکی، مورد تایید است.مواد اولیه دارویی چیست؟

گرید LAB آزمایشگاهی

  • گرید شیمیایی دارای خلوص نسبتاً بالا که مقدار دقیق ناخالصی های آن نامشخص است.
  • به طور کلی برای استفاده های آموزشی مناسب است.
  • به هیچ عنوان برای استفاده در غذا، دارو و پزشکی دارای خلوص مناسب نمی باشد.

نتیجه‌گیری

مواد اولیه دارویی جایگاه مهمی در صنایع بیوتکنولوژی و داروسازی دارند، این مواد به دلیل کاربرد‌های حساس باید تحت کنترل کیفیت و آزمایش قرار گیرند که صلاحیت لازم برای استفاده در دارو‌ها را داشته باشند. در نتیجه باید در انتخاب شرکت مورد نظر برای تهیه مواد اولیه بسیار دقت ورزید و در رابطه به فعالیت آن ها تحقیقات لازم را به عمل آورد.

امتیاز شما به این محصول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره فروش 24 ساعته