چطور از رنگ پس دادن لباس ها جلوگیری کنیم؟

رنگ پس دادن لباس از جمله اتفاقات ناخوشایندی است که همه ما حداقل یک بار آن را تجربه کرده ایم. متاسفانه برخی از پارچه ها هستند که هنگام شست و شو رنگ پس می دهند و باعث رنگی شدن بقیه لباس ها می شوند. علت های مختلفی برای این مسئله وجود دارد مثل  نحوه رنگ آمیزی، نوع و کیفیت رنگ، عدم استفاده از تثبیت کننده، نحوه شستشو و میزان درجه آب می‌تواند باعث رنگ پس دادن لباس شوند. در این مقاله از مجله نگین تجارت قصد داریم تا از رازهایی جلوگیری از رنگ پس دادن لباس با شما صحبت کنیم با ما همراه باشید.

قدم اول: لباس ها به تفکیک رنگ جدا کنید.

برای شستن لباس های کثیف لباس های روشن را از لباس های تیره جدا کنید و بصورت جداگانه بشوئید. در شستن لباس های تیره باهم، هرچقدر هم که رنگ پس بدهند ظاهر لباس شما خراب نمی شود. برای جلوگیری از رنگ پس دادن لباس مشکی به بدن قبل از پوشیدن لباس را با آب سرد بشوئید تا رنگ آن تثبیت شود.

قدم دوم: راهنمای روی لباس را مطالعه کنید.

به تقریب می توان گفت که اکثر لباس ها یک برچسب یا یک راهنما روی خود دارند که به شما کمک می کند بدانید لباستان تحت چه شرایطی شسته شود بهتر است؟ همچنین می توانید اطلاعاتی راجب مواد شوینده سازگار با لباس، درجه حرارت مناسب برای لباس و … بدست آورید.

قدم سوم: نگذارید لباس ها خیلی خیس بمانند.

وقتی که لباس ها را آب کشیدید برای مدت طولانی آن ها را در لباسشویی قرار ندهید بی شک می توان گفت این می تواند یکی از دلایلی باشد که حتی لباس هایی که رنگ نمی دهند نیز کمی از خود رنگ پس بدهند. خیس ماندن لباس‌ها برای مدت طولانی، به شل شدن ذرات رنگ و انتقال رنگ بین لباس‌ها و در نیجه رنگ دادن لباس کمک ‏می کند‎.‎

قدم چهارم: در انتخاب شوینده خشن نباشید.

به طور کلی شوینده نقش مهمی در رفتار پارچه لباس ها دارد برای  لباس هایی که تا حدی اطمینان دارید رنگ می دهند شوینده های مطلایمی استفاده کنید این موضوع به شما کمک می کند کند که تا حد خوبی از لباس هایتان مراقبت کنید.

قدم پنجم: لباس را به روش درست آن خشک کنید.

اگر می خواهید به تثبیت رنگ لباسی ها کمک کنید باید آن ها را به روش درستی خشک کنید برای مثال لباس ها را در حمام پهن کنید یا جلوی نور آفتاب قرار دهید. اگر هم مطمئن هستید که به خشک کن نیاز است با دور کند و بدون گرما از آن استفاده کنید. این کار گرمای برخورد شونده با لباس شما را محدود می‌کند و یادتان باشد که بلافاصله بعد از اتمام کار خشک کن، لباس‌ها را روی طناب در معرض نور آفتاب قرار دهید.

علت رنگ دادن برخی از الیاف ها چیست؟

اینکه همه پارچه ها مرغوب نباشند امری طبیعی است بنابراین ممکن است برخی از پارچه ها با اولین شست و شو رنگ پس بدهند.

  • رنگ دادن لباس می‌تواند به علت قرار گرفتن در معرض نور خوشید و یا محصولات شوینده قوی اتفاق بیافتد.
  • رنگ دادن لباس می‌تواند به خاطر ایجاد اصطکاک بین الیاف لباس و خیس بودن آن بیشتر شود.
  • رنگ دادن لباس می‌تواند به خاطر خیس کردن لباس در ماده شوینده قوی اتفاق بیافتد.

چند نکته برای جلوگیری از رنگ پس دادن لباس

برای اینکه لباس ها رنگ پس ندهند باید به چند نکته توجه ویژه داشته باشید،

  • برای اینکه از رنگ پس دادن لباس ها جلوگیری کنید از مصرف سرکه خودداری نمائید.
  • لباس هایی که احتما رنگ دادن انها وجود دارد را باهم بشوئید.
  • اگر تصمیم به شستن لباس ها در لباسشویی دارید، بعد از جدا کردن لباس های همرنگ، آنرا روی حالت شستشو با زمان کم و آب سرد قرار دهید.
  • لباس هایی که قبلا رنگ داده اند بصورت دستی بشوئید.

چگونه رنگ روی یک لباس را از روی لباس های دیگر پاک کنیم؟

تا این جای مقاله سعی کردیم در مورد کارهای مختلفی که می توان در راستای پیشگیری از رنگ دادن لباس ها انجام داد صحبت کنیم، که به نتایج کلی مختلفی مثل اینکه بی‌احتیاطی در تفکیک لباس‌ها و عدم رعایت دستورالعمل‌های شستشو مطابق برچسب مراقبت لباس، می‌تواند باعث انتقال رنگ به لباس‌های سفید و روشن شود،‌ رسیدیم. در این طور مواقع به تنها چیزی که فکر می‌کنیم، از بین بردن لکه رنگ لباس است. در این بخش به چند راه‌حل موثر اشاره می‌کنیم.

  • قبل از اینکه لباس خشک شود باید برای پاک کردن رنگ گرفتگی آن اقدام کرد. زیرا با خشک شدن آن، کار شما سخت‌تر می‌شود.
  • در حالی که لباس سفید رنگ گرفته هنوز خشک نشده است، با آب داغ و مایع شوینده آن را بشویید. عمل شستشوی لباس را چند بار تکرار کنید تا مانند قبل سفید شود.
  • در صورت مقاومت رنگ گرفتگی، لباس سفید خود را چند ساعت در محلول سرکه و آب قرار دهید و سپس بشویید. به جای سرکه می‌توانید از سفید کننده اکسیژن هم استفاده کنید.
  • از بین بردن رنگ گرفتگی لباس‌های رنگی کمی سخت‌تر از لباس‌های سفید است. در اولین قدم محلول سرکه را امتحان کنید.
  • در صورت ماندگاری بیشتر رنگ گرفتگی می توانید از سفید کننده اکسیژن استفاده کنید. البته ابتدا روی یک قسمت از لباس امتحان کنید تا آسیبی به آن نرسد.

جمع بندی

به طور کلی با مواردی که بالا به آن ها اشاره کردیم و همچنین توصیه هایی که برای پیشگیری از این موضوع اشاره کردیم می توانید رنگ گرفتگی لباس تان را از بین ببرید. توصیه ما به شما این است که با خرید یک لباس با کیفیت خودتان را از این بحث ها دور کنید. از طرفی با رعایت تمام نکات گفته شده در این متن، میزان رنگ پس دادن لباس را به حداقل برسانید تا با خیال راحت شلوار جین و لباس‌های مشکی خود را بپوشید و از زیبایی رنگ آنها لذت ببرید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره فروش 24 ساعته