ضد رسوب چیست؟ معرفی انواع ضد رسوب

ضد رسوب

ضد رسوب چیست؟

ضد رسوب با نام لاتین Anti scalant  به دسته ای از مواد شیمیایی گفته می شود که به منظور جلوگیری از ایجاد رسوب در تجهیزات تاسیساتی استفاده می شود. این ماده کاربردی به اختصار با نماد MSDS شناخته شده است. ضد رسوب ها از زمان های گذشته مورد استفاده قرار گرفته است اما از حدود ۲۰ گذشته، ضد رسوب ها به عنوان ماده ای تجاری در صنعت حضور پیدا کردند.

ضد رسوب ها در واقع متشکل از مواد فعال نظیر پلی کربوکسیلات ها و پلی آکریلات ها هستند. این محصول شیمیایی با نام های دیگری همچون آنتی اسکالانت، رسوب زدا، رسوب زدا سیستم های تصفیه و… در بازار خرید و فروش مشهور است.

از محصولات ضد رسوب برای جلوگیری از ایجاد رسوب و یا رسوب ضدایی لوله های گوناگون همچون لوله های آب، ممبران و یا انواع مبدل های حرارتی استفاده می شود. حضور این رسوبات می تواند عملکرد تجهیزات را مختل کند و راندمان آن را کاهش دهد.

ضد رسوب ها انواع مختلفی دارند که از هر نوع آن به منظور از بین بردن رسوب های خاص استفاده می کنند. از جمله رسوبات و املاحی که در بسیاری از تجهیزات ایجاد می شود می توان به کلسیم سولفات، سیلیکا، کلسیم فلوراید، کلسیم کربنات و… اشاره کرد.

 

انواع ضد رسوب:

ضد رسوب ها بسته به نوع کاربرد آن ها، انواع مختلفی دارند. اگر بخواهیم ضد رسوب ها را دسته بندی کنیم، می توان گفت که به طور عمده دو نوع ضد رسوب داریم:

مواد ضد رسوب ترمودینامیکی:

ضد رسوب های ترمودینامیکی، به دسته ای از محصولات شیمیایی گفته می‌ شود که نوعی عامل کی لیت ساز و کمپلکس ساز هستند. به همین علت از آن برای برطرف کردن رسوبات با شرایط خاص استفاده می شود.

مواد ضد رسوب سینتیکی:

ضد رسوب های سینتیکی، به طور کلی برای مکانیسم های ویژه مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین این نوع ضد رسوب در تصفیه آب نقش مهمی ایفا می کند.

عملکرد ضد رسوب ها

ویژگی های ضد رسوب ها:

اگر قصد تهیه و خرید ضد رسوب ها را دارید، بهتر است با خواص و ویژگی های آن ها آشنا باشید تا بتوانید به بهترین شکل تصمیم بگیرید. با ما همراه باشید تا شما را به طور مختصر با ویژگی های این محصولات آشنا کنیم…

ضد رسوب در فاز مایع به سر می برد و نوعی سیال حرارتی است که برای صنایع گوناگون به کار می رود و از نظر رنگی در طیف زرد تا قهوه ای قرار دارند.  یکی از ویژگی های بارز ضد رسوب ها، نحوه استفاده آسان و سریع آن می باشد.

این دسته از مواد شیمیایی مقاومت گرمایی بسیار خوبی دارند، به همین علت می توان از آن ها در سیستم های آبی با حرارت بالا استفاده کرد.

ضد رسوب ها نه تنها از ایجاد و شکل گیری رسوب ها جلوگیری می کنند، بلکه رسوب های ایجاد شده از زمان های گذشته را از بین می برند. از جمله نکات حائز اهمیت در رابطه با ضد رسوب ها، قیمت مناسب آن ها می باشد.

محصولات ضد رسوب، جاذب های بسیار قوی هستند و توانایی خوبی در رابطه با پراکنده سازی ذرات ریز و درشت را دارند. همچنین این گونه مواد غیر سمی بوده و رابطه خوبی با محیط زیست دارند و به راحتی در محیط زیست تجزیه می شوند.

 

روش های جلوگیری از ایجاد رسوب:

مواد ضد رسوب به طور کلی به دو شکل از ایجاد رسوب ها جلوگیری می کنند. در این قسمت سعی داریم شما را با روش های جلوگیری از ایجاد رسوب آشنا کنیم:

روش جذبی:

روش جذبی به طور مستقیم بر روی مکان های مستعد ایجاد رسوب، تاثیر می گذارد و این مکان ها را مشغول می کند. با اشغال مکان های مورد نظر توسط ضد رسوب ها، دیگر کریستال ها توانایی اتصال ندارند و تولید رسوب متوقف می شود.

روش تغییر شکل مکان های مستعد:

در این روش محصولات ضد رسوب، در مکان های مستعد ایجاد رسوب، تغییر شکل ایجاد می کنند. این تغییر شکل باعث می شود تا رسوبات توانایی چسبیدن به محل های مخصوص را نداشته باشند و این امر سبب توقف در ایجاد رسوبات می شود.

تغییر لوله های انتقالی 

میتوانید با تغییر لوله های انتقال آب از لوله های فلزی به لوله های پلاستیکی و لوله های UPVC به صورت دائمی از رسوب لوله های انتقال آب جلوگیری میتوانید بکنید.

نتایج استفاده از ضد رسوب ها

کدام ضد رسوب مناسب است؟

انتخاب بهترین ضد رسوب برای شما کار ساده ای نیست و نیازمند اقداماتی همچون آنالیز آب، بررسی میزان PH آب، شناسایی نمونه مواد شیمیایی موجود در آب، بررسی دما و… است.

پس از بررسی موارد فوق می توان بهترین ضد رسوب را انتخاب کرد. گاهی لازم است علاوه بر ضد رسوب، از مواد شیمیایی دیگر استفاده کرد تا به نتیجه مطلوب رسید

اگر قصد دارید ضد رسوب مورد نیاز خود را فراهم کنید، می توانید با کارشناسان شرکت نگین تجارت پیام در ارتباط باشید. کارشناسان خبره و با تجربه ما با بررسی جوانب بهترین ضد رسوب را به شما عزیزان پیشنهاد می دهند.

برای ارتباط با ما می توانید با شماره های درج شده در سایت نگین تجارت پیام تماس بگیرید و اطلاعات لازم را کسب کنید.

 

شرایط استفاده از ضد رسوب ها:

ضد رسوب ها مواد شیمیایی هستند و در صورتی که در تماس با پوست انسان باشند، می توانند آسیب های جدی به انسان وارد کنند.

به همین علت تمامی افرادی که با این ترکیب شیمیایی سر و کار دارند، می بایست از لباس مخصوص و دستکش استفاده کنند و تمامی نکات ایمنی را رعایت کنند.

همچنین استفاده از عینک و ماسک محافظ تمامی کارکنان توصیه می شود. چرا که این محصول می تواند چشم و سیستم تنفسی را تحریک کند.

 

شرایط نگهداری از ضد رسوب ها:

ضد رسوب ها، موادی غیر قابل اشتعال و انفجار هستند. به همین علت نگهداری از آن ها کار دشواری نیست. به طور کلی می ‌بایست این گونه مواد در محیط های خشک و خنک به دور از نور خورشید قرار گیرند. همچنین انباری که مواد ضد رسوب در در آن نگهداری می شوند، می بایست مجهز به تهویه مناسب باشد‌.

ضد رسوب ها مواد خورنده محسوب می شوند. به همین علت ظرفی که برای این گونه مواد در نظر گرفته می شود، می بایست از جنس فلز باشد و در آب به صورت کامل بسته شود.

به علاوه مکانی که برای نگهداری ضد رسوب آن در نظر گرفته شده است، باید به دور از هر گونه ماده شیمیایی حساس و مواد غذایی باشد.

امتیاز شما به این محصول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره فروش 24 ساعته