کلسیم فرمات چیست؟

کلسیم فرمات

با گذشت زمان و پیشرفت روز افزون دنیای صنعت، نیاز تولیدکنندگان و مصرف کنندگان به محصولات شیمیایی، روز به روز افزایش یافت. یکی از محصولاتی که امروزه طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده است، کلسیم فرمات می باشد. کلسیم فرمات به دلیل خواص و ویژگی های منحصر به فردی که دارد، بیش از پیش مورد استفاده قرار می گیرد.

اکنون ممکن است این سوال ذهن بسیاری از افراد را به خود درگیر کرده باشد که کلسیم فرمات چیست؟ کاربردهای آن بیشتر در کدام صنایع است؟ ویژگی ها و خواص اصلی این ماده کدامند؟ برای خرید به کدام مرکز توزیع کننده مراجعه کنیم؟ و…

در این مقاله سعی کرده ایم تمامی اطلاعات لازم در رابطه با کلسیم فرمات را جمع آوری کنیم تا در صورت نیاز به این ماده شیمیایی، بتوانید بهترین تصمیم گیری را انجام دهید.

 

کلسیم فرمات

در قدم اول می‌ بایست با این محصول کاربردی در صنعت شیمی آشنا شوید. کلسیم فرمات با نام لاتین Calcium Formate نوعی ترکیب شیمیایی کاربردی در صنایع گوناگون محسوب می‌ شود. همچنین این ماده شیمیایی به اختصار با نام e238 نیز مشهور است.

کلسیم فرمات به صورت معدنی با نام فرمسیکات نیز یافت می شود که از رسوبات مختلف بور تشکیل می شود. اما بسیار کمیاب و به ندرت دیده می شود. امروزه کلسیم فرمات در مراکز مختلف تهیه و تولید می شود.

این ماده از کنار هم قرار گرفتن و پیوند بین یک عدد عنصر کلسیم با نماد شیمیایی Ca، دو عدد عنصر هیدروژن و نماد شیمیایی H، دو عدد عنصر کربن با نماد شیمیایی C و چهار عدد عنصر اکسیژن با نماد شیمیایی O تشکیل شده است. با توجه به اعضای تشکیل دهنده کلسیم فرمات، فرمول شیمیایی کلسیم فرمات Ca(HCOO)2 می باشد.

فرمول شیمیایی کلسیم فرمات

اگر بخواهیم این محصول شیمیایی را تحت عنوان دیگر معرفی کنیم، می توان گفت که نوعی نمک کلسیم اسید فرمیک می باشد. در واقع حدود ۷۰ درصد اسید فرمیک و ۳۰ درصد کلسیم در ساختار کلسیم فرمات حضور دارد.

عمدتاً از کلسیم فرمات به عنوان نوعی ماده افزودنی یاد می‌ شود که کاربردهای گسترده ای در ساخت بتن، چرم سازی، دام طیورو… دارد.

 

انواع کلسیم فرمات:

در صورت نیاز به این محصول شیمیایی کاربردی می بایست با انواع آن آشنا باشید تا بتوانید به درستی انتخاب کنید.

به طور کلی کلسیم فرمات را بر اساس نوع گرید مصرفی که دارد به دو دسته عمده تقسیم می کنند:

کلسیم فرمات صنعتی:

بیشترین سهم بازار خرید و فروش کلسیم فرمات به کلسیم فرمات صنعتی اختصاص دارد و روز به روز بر تعداد متقاضیان این محصول شیمیایی افزوده می شود. کاربردهای کلسیم فرمات صنعتی به استفاده از آن در صنعت تولید کاشی و سرامیک، دباغی چرم، گوگرد زدایی از گازهای دودکش، صنعت ساختمان سازی و… منتهی می شود‌.

کلسیم فرمات خوراکی:

نوع دوم کلسیم فرمات، کمسیون فرمت خوراکی می باشد که از آن در تولید دام و طیور استفاده می شود که خواص و ویژگی های متعددی دارد.

 

ویژگی های کلسیم فرمات:

کلسیم فرمات در زمره محصولات جامد می باشد که به صورت کریستال های سفید رنگ خالص یافت می شود. اما به صورت پودری در دسترس تولیدکنندگان قرار دارد. این ماده شیمیایی با جرم مولکولی ۱۳۰.۱۱ g/mol، به رنگ زرد و یا سفید دیده می شود و هیچ گونه بویی ندارد.

از جمله ویژگی های حائز اهمیت کلسیم فرمات می توان به حلالیت خوب آن در آب و متانول و سایر الکل ها اشاره کرد. همچنین لازم به ذکر است که این ماده در دمای اتاق پایداری خوبی از خود نشان می ‌دهد.

در رابطه با دمای ذوب این ماده شیمیایی می توان گفت که در دمایی حدود ۳۰۰ درجه سانتی گراد به نقطه ذوب می رسد. به علاوه این ماده، اشتعال زا بوده و در نگهداری آن می بایست دقت شود.

 

خواص کلسیم فرمات:

با علم بر خواص هر ماده شیمیایی می توانید در زمان خرید بهترین تصمیم را اتخاذ کنید. در این قسمت سعی کرده ایم برخی از خواص اصلی کلسیم فرمات را بیان کنیم:

  • توانایی ایجاد مقاومت بسیار قوی در برابر خوردگی
  • توانایی بهبود و تقویت مقاومت ملات سیمان
  • استفاده از آن به عنوان نوعی شتاب دهنده و تسریع کننده قوی در فرآیندهای صنعت ساختمانی
  • استفاده از آن به عنوان نوعی کاهنده در واکنش های مختلف
  • استفاده از آن به عنوان نوعی نگهدارنده

 

کاربردهای کلسیم فرمات:

کلسیم فرمات از جمله محصولات شیمیایی کاربردی در صنایع گوناگون محسوب می شود که روزانه بر تعداد مصرف کنندگان این ماده شیمیایی افزوده می شود. در این قسمت به شرح برخی از کاربردهای این محصول می پردازیم:

کلسیم فرمات در ساخت و ساز:

به طور کلی می توان گفت بیشترین سهم بازار کلسیم فرمات مربوط به خریداران حوزه ساخت و ساز می باشد. زیرا از کلسیم فرمات به عنوان نوعی ماده افزودنی به دوغاب و سیمان استفاده می شود که می تواند در روند بهبود عملکرد آن ها موثر باشد.

در واقع حضور کلسیم فرمات در سیمان می تواند از خوردگی سطوح فلزی در ساخت و ساز جلوگیری کند و میزان سختی آن را افزایش دهد. همچنین در برخی از موارد می توان از کلسیم فرمات به عنوان عاملی برای جلوگیری از آتش سوزی نیز استفاده شود.

به علاوه از کلسیم فرمات می توان به عنوان نوعی خشک کننده نیز استفاده کرد. مزیت استفاده از کلسیم فرمات به عنوان خشک کننده نسبت به سایر خشک کننده ها، میزان خوردگی هرچه کمتر سطح فولاد و سیمان می باشد.

کلسیم فرمات در صنعت چرم سازی:

از دیگر کاربردهای کلسیم فرمات می توان به استفاده از آن در صنعت چرم سازی اشاره کرد. در صنعت چرم سازی از کلسیم فرمات به عنوان نوعی پوشاننده در برنزه سازی چرم استفاده می شود و در نهایت منجر به تولید محصولاتی با کیفیت می شود. به همین علت علاقه مندان زیادی را به خود جذب کرده است.

کلسیم فرمات در صنعت دام و طیور:

از جمله مهمترین کاربرد های کلسیم فرمات در صنعت دام و طیور می باشد. در واقع این محصول شیمیایی نوعی ماده افزودنی به خوراک دام و طیور می باشد که می تواند بسیاری از مشکلات را اصلاح کند.

به عنوان مثال کلسیم فرمانت می تواند به عنوان نوعی نگهدارنده به خوراک دام و طیور است اضافه شود و به ماندگاری هرچه بهتر آن کمک کند. همچنین می تواند با اسیدی کردن خوراک دام و طیور از رشد و نمو میکروب ها، باکتری ها و قارچ ها جلوگیری کند.

 

روش نگهداری از کلسیم فرمات:

در صورت خرید کلسیم فرمات می بایست نکات ایمنی اولیه را رعایت کنید تا مشکلات احتمالی را به حداقل رسانید.

افرادی که با این محصول شیمیایی کاربردی سر و کار دارند، به خاطر داشته باشند که حتماً از عینک های محافظ چشم استفاده کنند. زیرا این محصول می تواند چشم انسان را به شدت تحریک کند و مشکلاتی برای وی به دنبال داشته باشد. به همین علت توصیه می شود که در هنگام استفاده از این محصول از عینک های مخصوص استفاده شود.

همچنین استنشاق کلسیم فرمات می تواند برای انسان ضرر داشته باشد و خطرات جبران ناپذیری به همراه داشته باشد. به همین علت تمامی افرادی که با این محصول شیمیایی سر و کار دارند، می بایست از ماسک ‌های مخصوص تنفسی استفاده کنند.

بلعیدن مقداری از کلسیم فرمات نیز می تواند برای فرد مشکلات گوارشی ایجاد کند و فرد دچار مشکلات بسیار جدی و شدید شود.

در صورت بروز هر یک از مشکلات فوق سریعاً به مراکز درمانی مراجعه کنید تا اقدامات لازم صورت گیرد.

کلسیم فرمات

 

شرایط نگهداری از کلسیم فرمات:

کلسیم فرمات نوعی ماده اشتعال زا می باشد. به همین علت می بایست به دور از هرگونه منبع حرارت و گرما قرار گیرد. در واقع محیطی که برای نگهداری این محصول در نظر گرفته می شود، باید محیط خشک و خنک به دور از هرگونه نور و گرمایی باشد.

همچنین کلسیم فرمات جزو محصولات شیمیایی واکنش پذیر می باشد که می تواند به سرعت با محصولات دیگر ترکیب شود و مشکلات بسیار زیادی ایجاد کند. به همین علت کلسیم فرمات می بایست در محیطی به دور از هر گونه ماده شیمیایی دیگری قرار گیرد.

 

خرید کلسیم فرمات:

کلسیم فرمات از جمله ترکیبات شیمیایی کاربردی در صنایع گوناگون می باشد. اگر قصد خرید این ماده کاربردی را دارید، به شما توصیه می شود که از مراکز معتبر و باسابقه کشور خرید کنید.

شرکت نگین تجارت پیام، یکی از مراکز معتبر و با سابقه کشور می باشد که بیش از بیست سال سابقه درخشان در زمینه فروش و توزیع انواع مواد شیمیایی درجه یک را دارد.

برای خرید کلسیم فرمات با بهترین کیفیت می توانید با کارشناسان شرکت نگین تجارت پیام در ارتباط باشید و اطلاعات لازم را کسب کنید.

 

قیمت کلسیم فرمات:

به طور کلی نمی توان قیمتی کلی و دائمی برای محصولات شیمیایی در نظر گرفت چرا که بازار خرید و فروش محصولات شیمیایی مدام نوسان دارد و روزانه دستخوش تغییرات بسیار زیادی می شود‌‌‌.

به همین علت برای اطلاع از آخرین قیمت این محصول، شرایط نگهداری از آن و چگونگی استفاده از آن می توانید با شماره های درج شده در سایت شرکت نگین تجارت پیام تماس بگیرید و اطلاعات لازم را کسب کنید.

امتیاز شما به این محصول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره فروش 24 ساعته