دکستروز چیست؟

دکستروز

طعم شیرینی که زمان خوردن برخی از خوراکی ها حس می شود، طبیعی بوده و به علت طعم شیرین همان ماده خوراکی می باشد. اما برخی دیگر از خوراکی ها نیز دارای طعمی شیرین بوده که طعم آن به علت حضور مواد شیرین کننده می باشد.

شیرین کننده ها به دو دسته کلی تقسیم می شوند:

شیرین کننده های طبیعی:

از جمله مواد قندی محسوب می شوند که طبیعی بوده و بر پایه محصولاتی نظیر عسل، گلوکز، نیشکر، میوه ها و… می باشد.

شیرین کننده های مصنوعی:

شیرین کننده های مصنوعی نیز، دارای طعم شیرین همچون شیرین کننده های طبیعی هستند. با این تفاوت که از مواد غذایی طبیعی مشتق نشده باشند. از شیرین کننده های مصنوعی می توان به آسپارتام، ساخارین، سوربیتول و آسه سولفام پتاسیم اشاره کرد.

یکی از شیرین کننده هایی که امروزه در صنایع غذایی کاربرد گسترده ای دارد، دکستروز می باشد. در این مقاله سعی داریم شما را با این ماده کاربردی آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

انواع شیرین کننده

 

دکستروز چیست؟

در قدم اول ممکن است این سوال ذهن بسیاری از افراد را به خود درگیر کرده باشد که دکستروز چه نوع ماده ای است؟

در پاسخ به این سوال می توان گفت که دکستروز نوعی قند ساده است که از ذرت مشتق می شود. اگر بخواهیم دقیق تر این محصول شیمیایی را معرفی کنیم می توان گفت که نوعی گلوکز می باشد که کاربردهای گسترده ای دارد.

دکستروز، از زمان های گذشته شناخته شده است و به صورت طبیعی در طبیعت یافت می شود. این محصول کاربردی دارای دو منشا اصلی است:

  • به صورت طبیعی در عسل و بسیاری از میوه ها یافت می شود.
  • به صورت پردازش شده از ذرت و یا شربت ذرت تهیه می شود.

در صنعت دکستروز را با نام های دیگر نظیر شربت برنج، شکر انگور، شکر ذرت، شکر برنج، شکر گندم می شناسند که سالیان طولانی به عنوان یک ماده افزودنی مورد استفاده قرار می گیرد. کاربردهای دکستروز به صنایع غذایی محدود نمی شود و کاربردهای فراوانی در سایر صنایع دارد.

دکستروز همان طور که از نامش پیداست، نوعی مونوساکارید ساده محسوب می شود که از تجزیه مواد غذایی نشاسته همچون ذرت تشکیل می شود.

این محصول کاربردی در ساختار خود کربن با نماد شیمیایی C، اکسیژن با نماد شیمیایی O و هیدروژن با نماد شیمیایی H دارد که به شکلی خاص در کنار هم قرار گرفته اند.

 

آیا دکستروز برای سلامتی مضر است؟

دکستروز در واقع همان گلوکز است که عموم مردم آن را با عنوان قند و یا شکر می شناسند. این ماده برای بدن انسان ضروری و لازم است زیرا انرژی لازم برای فعالیت سلول های بدن را تامین می کند.

در طول روز، تمامی انسان ها از مقادیر متفاوتی از دکستروز مصرف می کنند و در رژیم غذایی افراد موجود است. اما گاهی به دلایل گوناگون، در مصرف دکستروز زیاده روی می کنند که این امر می‌ تواند مشکلات زیادی برای فرد ایجاد کند.

بیماران دیابتی نمی توانند از هر نوع قندی برای افزایش میزان قند خون خود استفاده کنند و فقط می توانند از دکستروز استفاده کنند. اما مصرف بیش از حد این ماده شیمیایی می تواند مشکلاتی نظیر افزایش ادرار، عطش، کاهش میزان آب بدن و… ایجاد کند و سلامت فرد را به خطر بیاندازد.

در واقع می توان گفت در صورت مصرف به اندازه این ماده، هیچ گونه مشکلی برای سلامت فرد ایجاد نمی شود و در صورت زیاده روی و افراط می تواند برای سلامتی ضرر داشته باشد و منجر به افزایش وزن، دیابت، ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن، مشکلات قلبی عروقی و… شود.

 

ویژگی های دکستروز:

با شناخت ویژگی های یک ماده شیمیایی می توانید در خرید و استفاده از آن بهتر عمل کنید. در این قسمت ویژگی‌ های این ماده پرکاربرد به صورت کامل ذکر شده است.

دکستروز نوعی ماده افزودنی محسوب می شود که از جمله محصولات جامد می باشد که متشکل از ذرات بلورین است. همچنین این ماده به صورت مایع نیز یافت می شود.

از جمله ویژگی های این محصول می توان به آب دوست بودن آن اشاره کرد. در واقع مقادیر بالایی از دکستروز می تواند به سرعت در آب حل شود. همچنین جاذب بسیار قوی رطوبت می باشد. در رابطه با حلالیت آن در سایر محصولات شیمیایی می توان گفت که حلالیت کمی در اتانول و سایر حلال های آلی دارد.

دکستروز، علاوه بر اینکه نوعی ماده افزودنی در صنعت محسوب می شود که به منظور ایجاد طعم شیرینی به محصولات گوناگون اضافه می شود، به منظور تعادل میزان شیرینی و خنثی کردن طعم شوری نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

این محصول را نوعی کربوهیدرات می دانند. به همین علت از آن در صنعت تولید نان به عنوان مخمر مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین حضور دکستروز، منجر به افزایش طول عمر محصولات غذایی و همچنین تثبیت شکل و رنگ آن ها می شود.

 

خواص دکستروز:

از آن جایی که دکستروز خواص منحصر به فردی دارد، کارایی های بسیار زیادی دارد. در این قسمت سعی کرده ایم تمامی خواص این محصول را به صورت کامل بیان کنیم تا با آن ها آشنا شوید.

  1. دکستروز نوعی پایدار کننده می باشد.
  2. از دیگر خواص این ماده می توان به خاصیت حجم دهندگی آن اشاره کرد.
  3. دکستروز توانایی بافت دادن دارد و می توان از آن برای امور مختلف استفاده کرد.
  4. یکی از خواص بارز و مهم دکستروز، جاذب رطوبت بودن آن است.
  5. خاصیت شیرین کنندگی نیز اصلی ترین خاصیت این محصول می باشد.

 

انواع دکستروز:

دکستروز بسته به فازی که دارد، به دو دسته عمده تقسیم می شود. در این قسمت به شرح این دو دسته می‌ پردازیم تا انتخاب برای شما مصرف کننده عزیز آسان تر شود.

دکستروز پودری:

دکستروز پودری، جامدی سفید رنگ می باشد که کاملا شبیه به شکر است. این نوع دکستروز را می توان همچون شکر مورد استفاده قرار داد و برای پخت و تهیه خوراکی های گوناگون از آن استفاده کرد. نکته حائز اهمیت در رابطه با استفاده از دکستروز پودری، رعایت میزان دمای حرارت می باشد. به خصوص زمانی که در مایعات مورد استفاده قرار گیرد.

بنابراین در صورت استفاده از دکستروز پودری به خاطر داشته باشید که درجه حرارت پایین باشد چرا که می تواند باعث ایجاد بوی سوختگی در غذا شود.

دکستروز شربتی:

این نوع دکستروز در فاز مایع به سر می برد و با نام دکستروز شربتی و یا شربت دکستروز مشهور است. این محصول را می توان از گندم، ذرت، سیب زمینی و همچنین برنج بدست آورد. از جمله ویژگی های این ماده می توان به توانایی افزایش نقطه انجماد آن اشاره کرد. در واقع این محصول می تواند از یخ زدگی جلوگیری می کند. به علاوه این ماده می تواند رطوبت را نگه دارد تا از سفت شدن جلوگیری کند.

کاربردهای دکستروز:

دکستروز کاربردهای گسترده‌ ای در صنایع گوناگون اعم از صنایع غذایی دارد. در این قسمت برخی از کاربردهای این محصول جمع آوری شده است.

دکستروز در صنایع غذایی:

یکی از اصلی ترین کاربردهای دکستروز، استفاده از آن در صنایع غذایی می باشد. دکستروز نوعی ماده افزودنی و شیرین کننده می باشد که برای تهیه و تولید بسیاری از غذاها مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین از این ماده برای متعادل سازی طعم های بسیار شور و یا بسیار تند استفاده می شود.

از دیگر کاربردهای دکستروز در صنایع غذایی می توان به خاصیت نگهدارندگی آن اشاره کرد. به علت وجود این خاصیت می توان از این ماده در تولید انواع محصولات بسته بندی استفاده کرد.

مواد خوراکی که دکستروز در آن ها موجود است شامل: آب میوه ها، آبنبات ها، چیپس سیب زمینی، انواع سس ها، ژله، انواع کیک و کلوچه، ترشی ها، غذاهای حاوی نشاسته و…

دکستروز در صنایع پزشکی:

بسیاری از افراد گمان می کنند که کاربرد دکستروز تنها در صنایع غذایی می باشد. اما این باور کاملاً نادرست است و این محصول کاربردهای گسترده دیگری در سایر صنایع دارد. در واقع دکستروز یکی از پرکاربردترین مواد مصرفی در صنعت پزشکی است.

دکستروز خواص درمانی دارد و می ‌تواند به سرعت میزان قند خون فرد را کاهش دهد.همچنین برای درمان کم آبی بسیار مفید است. به همین علت دکستروز را به صورت قرص های کوچک تولید می‌ کنند و پزشکان در صورت نیاز برای بیمار خود تجویز می کند.

به عنوان مثال افراد مبتلا به دیابت و یا افرادی که مدام در معرض ابتلا به قند خون پایین هستند، توصیه می شود که از قرص های دکستروز مصرف کنند زیرا این قرص ها می تواند میزان قند خون را کنترل کنند.

به عنوان مثالی دیگر می توان گفت دکستروز می تواند با یک محلول خاص ترکیب شود و برای درمان کم آبی مصرف شود.

قرص دکستروز

دکستروز و بدنسازی:

دکستروز علی رغم آن که کالری متراکم طبیعی می باشد، تجزیه انرژی آسانی دارد. به همین علت می‌ تواند به عنوان یک مکمل غذایی مناسب توسط بدنسازان مورد استفاده قرار گیرد چرا که منجر به افزایش وزن و افزایش عضله می شود. دکستروز پودری برای این منظور در دسترس عموم مردم قرار دارد.

در مصرف دکستروز به این نکته توجه داشته باشید که این ماده فقط می ‌تواند توده های عضلانی را افزایش دهد و مواد مغذی ضروری برای بدن را ندارد. به خاطر داشته باشید که در کنار این ماده می بایست از مواد مغذی حاوی پروتئین و چربی استفاده شود.

دکستروز و صنایع آرایشی و بهداشتی:

از دیگر کاربردهای دکستروز می‌ توان به استفاده از آن در تولید محصولات مراقبت از پوست و مو، محصولات و لوازم آرایشی و بهداشتی، محصولات شوینده و… اشاره کرد.

 

خرید دکستروز:

اگر قصد خرید دکستروز مطلوب و با کیفیت دارید، می بایست از مراکز معتبر و باسابقه کشور خرید کنید‌. شرکت نگین تجارت پیام یکی از مراکز معتبر کشور می باشد که بیش از ۲۰ سال سابقه درخشان در زمینه توزیع مواد شیمیایی درجه یک دارد.

اکنون انبارهای شرکت نگین تجارت پیام آماده عرضه و توزیع انواع مواد شیمیایی می باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با شماره های درج شده در سایت نگین تجارت پیام تماس بگیرید و اطلاعات لازم را کسب کنید.

قیمت دکستروز:

قیمت تمامی محصولات شیمیایی روزانه دستخوش تغییرات بسیار زیادی می ‌شود. به همین علت برای اطلاع از آخرین قیمت این محصول شرایط نگهداری از آن و چگونگی استفاده از آن می توانید با کارشناسان شرکت نگین تجارت پیام در ارتباط باشید و سفارش خود را به ثبت رسانید.

۱/۵ - (۲ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره فروش 24 ساعته