لیتارژ چیست؟

لیتارژ

از زمان های گذشته تا به امروز مواد شیمیایی متعددی توسط انسان مورد استفاده قرار گرفته است. با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی، نیاز بشر به محصولات شیمیایی پیشرفتی چشمگیر داشت.

محصولات شیمیایی گوناگون کاربردهای گسترده ای در زمینه های مختلف اعم از ساخت و ساز، ساخت لوازم مختلف، تولید مواد غذایی، تولید و ساخت ماشین آلات و… دارد.

یکی از محصولات شیمیایی که امروزه مورد توجه بشر قرار دارد و در صنایع گوناگون مورد استفاده قرار می گیرد، لیتارژ می باشد.

لیتارژ با خواص و ویژگی های منحصر به فردی که دارد، توانسته است در صنعت جایگاهی را به خود اختصاص دهد و بسیاری از تولیدکنندگان خواهان این ماده شیمیایی هستند.

اکنون ممکن است سوالات بسیاری در رابطه با این ماده شیمیایی ذهن شما را به خود درگیر کرده باشد که لیتارژ چیست؟ ویژگی ها و خواص این محصول کدام اند؟ در کدام صنایع پرکاربرد است؟ از کدام مرکز خرید کنیم؟ و…

در این مقاله سعی کرده ایم توضیحات لازم و کافی در اختیار شما قرار دهیم تا در صورت نیاز به این محصول بتوانید به بهترین شکل تصمیم گیری کنید. با ما همراه باشید.

 

لیتارژ چیست؟

در قدم اول بهتر است با این محصول شیمیایی آشنا شوید. لیتارژ از جمله محصولات کاربردی در صنعت می باشد که از جمله اکسیدهای سرب محسوب می‌شود.

لیتارژ نام لاتین Litharge نوعی ماده معدنی می باشد که با نام های مختلفی نظیر اکسید پلمپ، اکسید سرب با نام لاتین Lead Oxide، اکسید سرب زرد با نام لاتین Plumbous Oxide و مونوکسید سرب با نام لاتین Lead Monoxide در صنعت مشهور است.

در واقع اگر ماسیکوت را ذوب کرد و سپس با سرد شدن متبلور شود، لیتارژ بدست می آید. این محصول شیمیایی در ساختار خود یک عدد عنصر سرب با نماد شیمیایی Pb و یک عدد عنصر اکسیژن با نماد شیمیایی O دارد. فرمول شیمیایی لیتارژ به صورت PbO می باشد. در ساختار لیتارژ حدود ۹۳ درصد سرب و حدود ۷ درصد اکسیژن وجود دارد.

لیتارژ از کلمه Lithargyrus گرفته شده است که خود از ترکیب دو کلمه لیتوس به معنای سنگ و آرگوروس به معنای نقره گرفته شده است. ریشه اصلی کلمه لیتارژ به ماهیت اصلی آن باز می گردد. در واقع  لیتارژ از تصفیه مواد باقی مانده نقره تولید می شود.

همچنین در فارسی کهن لیتارژ با نام مردار سنگ، مردار سنج و مردا سنگ مشهور بوده است.

در ادامه این مقاله تمامی اطلاعات لازم در رابطه با این محصول شیمیایی را مطالعه خواهید کرد.

 

فلز سرب چیست؟

از آنجایی که لیتارژ، اکسید فلز سرب است، بهتر است اطلاعاتی بیشتر در رابطه با این فلز داشته باشید.

فلز سرب با نماد شیمیایی Pb یکی از چهار فلز سنگین محسوب می شود که بر سلامت انسان تاثیرات منفی و مخربی دارد و می تواند به شیوه های مختلف جذب بدن شود. به عنوان مثال سرب در مواد غذایی و نوشیدنی های گوناگون و حتی هوا وجود دارد.

این فلز، فلزی نرم و براق می باشد که به رنگ خاکستری مایل به آبی یافت می شود که کاربردهای گسترده ای در صنایع گوناگون دارد.

شکل ظاهری لیتارژ

ویژگی های لیتارژ چیست؟

اگر قصد خرید هر نوع محصول شیمیایی را دارید، می بایست با خواص و ویژگی های آن ماده آشنا باشید. به همین علت در این قسمت به شرح ویژگی ها و خواص این ماده می پردازیم.

لیتارژ در زمره محصولات شیمیایی جامد قرار دارد که به  صورت پودری در دسترس مصرف کنندگان قرار دارد. این محصول با درجه سختی ۲ به رنگ زرد مایل به قرمز و یا زرد لیمویی یافت می شود که هیچ گونه بویی ندارد.

این ترکیب شیمیایی کاربردی با جرم مولی ۲۲۳.۲ g/mol به عنوان نوعی خشک کننده در تولید انواع رنگ ها مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین از سایر خواص و ویژگی های این ماده شیمیایی می توان به خاصیت ضدعفونی کنندگی آن، اشاره کرد‌.

در رابطه با دمای ذوب و جوش این ترکیب شیمیایی می ‌توان گفت که در دمایی حدود ۸۸۸ درجه سانتی گراد به نقطه ذوب خود می ‌رسد و در دمایی معادل ۱۴۷۷ درجه سانتی گراد به نقطه جوش خود می رسد.

لیتارژ با چگالی حدود ۹.۵ g/cm3 در آب نامحلول است اما در موادی نظیر اسیدها و بازها حل می شود. همچنین در هیدروکلریک اسید و آمونیوم کلرید نیز محلول است.

اکسید سرب دارایی بافت نرم و چرب می باشد گرانشی منحر به فرد حدود ۹.۲۰ دارد. به همین علت در صنایع گوناگون کاربردهای فراوانی دارد.

 

روش تولید لیتارژ (چگونه اکسید سرب تولید کنیم):

لیتارژ در ابتدا به عنوان نوعی پلی مورف ماسیکوت می دانستند که با گذشت زمان به عنوان یک ماده معدنی شناخته شد‌. اکنون در مراکز متعدد به دو صورت کلی تهیه و تولید می شود:

روش اول: در این روش سنگ معدنی تحت عنوان گالن با نام لاتین Galena ores را اکسید می کنند و لیتارژ به عنوان ماده ثانویه تولید می شود. در واقع لیتارژ تولید شده با ساختار کریستالی چهار ضلعی، تولید می شود.

روش دوم: در این روش با حرارت دادن به فلز سرب، لیتارژ تولید می شود. دمای لازم برای انجام این واکنش حدود ۶۰۰ درجه سانتی گراد می باشد. پس از ذوب شدن سرب، با استفاده از پمپاژ های هوا، سرب اکسیده می شود. در نهایت سرعت اکسیده شده را در درون ظرفی دیگر ریخته تا جامد و سفت شود.

 

کاربردهای لیتارژ:

برای آشنایی هرچه بهتر با لیتارژ، در این قسمت برخی از کاربردهای این ماده معدنی آورده شده است.

کاربرد لیتارژ در نقاشی:

از اکسید سرب در تهیه و تولید رنگ های مختلف نظیر رنگ روغن استفاده می شود. زیرا خاصیت خشک کنندگی بسیار خوبی دارد.

اکسید سرب در پزشکی:

از آنجایی که اکسید سرب خاصیت ضدعفونی کنندگی دارد، به همین علت از آن در پزشکی برای شست و شو و ضدعفونی کردن وسایل و تجهیزات پزشکی استفاده می شود.

کاربرد لیتارژ در کوزه گری:

در کوزه گری از اکسید سرب به منظور تهیه لعاب بر روی لوازم سفالی استفاده می شود که علاقه مندان بسیاری را به خود جذب کرده است.

اکسید سربدر لوازم خودرو:

یکی از کاربردهای اصلی اکسید سرب در تهیه و تولید باتری خودرو می باشد. در واقع می توان به منظور تولید باتری های اسیدی سربی استفاده کرد.

اکسید سرب

روش استفاده از اکسید سرب:

اکسید سرب ماده ای سمی می باشد به همین علت در استفاده از آن می بایست دقت بسیار زیادی داشته باشید.

برای این منظور افرادی که با این ماده شیمیایی سرکار دارند، می بایست از لباس ها و دستکش های محافظ استفاده کنند تا بروز مشکلات را به حداقل رسانید.

همچنین استفاده از عینک و ماسک های مخصوص به تمامی افرادی که با این ماده در ارتباط هستند توصیه می شود.

از جمله مشکلاتی که اکسید سرب می تواند برای انسان ایجاد کند می توان به کم خونی، آسیب به کلیه ها، افزایش فشار خون  و… اشاره کرد.

در صورت بروز هرگونه مشکلی، فورا به مراکز درمانی مراجعه کنید و تحت درمان قرار گیرید.

 

خرید لیتارژ:

اگر قصد خرید لیتارژ با کیفیت بالا و مرغوب را دارید، به شما توصیه می شود که از مراکز معتبر و باسابقه کشور خرید کنید. شرکت نگین تجارت پیام یکی از مراکز معتبر کشور می باشد که بیش از ۲۰ سال سابقه درخشان در زمینه توزیع مواد شیمیایی دارد.

هم اکنون انبارهای این شرکت آماده توزیع و ارسال این محصول شیمیایی به اقصا نقاط کشور می باشد. برای ثبت سفارش خود می توانید با شماره های درج شده در سایت  شرکت نگین تجارت پیام تماس بگیرید و اطلاعات لازم را کسب کنید.

قیمت لیتارژ:

قیمت تمامی محصولات شیمیایی روزانه دستخوش تغییرات بسیار زیادی می شود. قیمت لیتارژ همچون سایر محصولات شیمیایی مدام در حال تغییر است.

همین علت برای اطلاع از آخرین قیمت این محصول شیمیایی، چگونگی استفاده از آن و شرایط نگهداری از آن می توانید با کارشناسان شرکت نگین تجارت پیام در ارتباط باشید و اطلاعات لازم را کسب کنید.

امتیاز شما به این محصول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره فروش 24 ساعته