لیتوپن چیست؟ – کاربرد و خواص پودر لیتوپن

لیتوپن

حضور برخی محصولات شیمیایی به زندگی انسان رنگ و بویی تازه بخشیده و زندگی انسان را زیباتر کرده است و تغییرات بسیاری ایجاد کرده است. در واقع رنگ ها دنیای امروز را متحول کرده است و حس زیبایی شناختی انسان را ارضا کرده است.

رنگ ها کاربردهای گسترده ای در زندگی بشر دارند. رنگ ها در مواد غذایی، دارویی، مراقبتی، اشیا و لوازم منزل، خودروها، پوشاک و… حضور دارند.

در این مقاله یکی از هزاران ماده رنگی با نام لیتوپن را مورد بررسی و ارزیابی قرار داده ایم. حال ممکن است سوالات متعددی در ذهن شما را به خود درگیر کرده باشد که لیتوپن چیست؟ چه کاربردهایی دارد؟ از کدام شرکت خرید کنم؟ و…

با ما همراه باشید تا پاسخ تمامی سوالات شما را به صورت کامل داده شود.

 

لیتوپن چیست؟

در مرحله اول سعی داریم شما را به صورت جامع و کلی با این محصول شیمیایی آشنا کنیم. لیتوپن با نام لاتین Lithopone نوعی رنگدانه و یا پیگمنت رنگی  محسوب می شود این رنگدانه از سالیان دور مورد استفاده بشر قرار گرفته است و کاربردهای گسترده ای در صنایع مختلف همچون صنایع تولید رنگ، جوهر، پلاستیک، چرم، لوازم آرایشی و… دارد.

لیتوپن با جرم مولکولی ۵۳۶‌.۸۷ g/mol و دانسیته ۰.۸۸۹‌g/cm3  نوعی پیگمنت کاروتنوئیدی محسوب می شود که با چربی ها رابطه ای خوب دارد و در واقع چربی دوست است.

لیتوپن به صورت کلی از دو ماده شیمیایی سولفید روی و سولفات باریم ساخته شده است و کاربرد بسیار وسیعی در تولید رنگ های سفید دارد. همچنین می تواند جایگزین بسیاری از محصولات شیمیایی دیگر شود و فرآیند شیمیایی را بهبود بخشد.

منشاء این گونه از رنگدانه ها در گیاهانی نظیر گوجه فرنگی، میوه ها، سبزیجات قرمز مثل هندوانه و… می باشد. لیتوپن شباهت بسیار زیادی از نظر شیمیایی با کاروتن دارد. اکنون ممکن است تصور کنید که همچون کاروتن ها عمل کنند. اما این باور کاملاً غلط است و لیتوپن ها هیچ فعالیت مشابهی با ویتامین A ندارد.

 

کاربرد لیتوپن:

از آنجایی که لیتوپن خواص و ویژگی های منحصر به فردی دارد جایگزین بسیاری از مواد شیمیایی شده است که به شرح آن می پردازیم:

از دی اکسید تیتانیوم با فرمول شیمیایی TiO2 در سیستم‌ های پلاستیکی و تولید روکش استفاده می شود. اما این محصول شیمیایی گران می باشد و در برخی از موارد ممکن است به صرفه نباشد. به همین علت می‌ توان از لیتوپن در فرایند تولید پوشش های پودری و رنگ ها استفاده کرد. با انجام این جایگزینی هزینه های کلی کاهش پیدا می کند. همچنین کیفیت نهایی محصول نیز بالا می رود.

سرب سفید از جمله محصولات کاربردی در صنایع گوناگون می باشد. لیتوپن خواص و ویژگی های مشابهی با سرب سفید دارد و می ‌توان آن را جایگزین خوبی برای سرب سفید دانست. از مزایای لیتوپن نسبت به سرب سفید می ‌توان به درخشندگی و بافت بسیار خوبی که دارد اشاره کرد. همچنین این ترکیب شیمیایی واکنش پذیری بسیار خوبی با روغن های دانه کتان و پولیش دارد. از دیگر مزایای لیتوپن نسبت به سرب سفید می توان به بازگشت به رنگ اولیه خود پس از قرار گرفتن در نور آفتاب اشاره کرد.

 

ویژگی ها و خواص پودر لیتوپن:

لیتوپن در زمره مواد شیمیایی جامد قرار دارد که حالت پودری دارد و به رنگ سفید یافت می شود. به علت وجود رنگ سفید و حالت درخشانی که دارد، از آن در امور گوناگون استفاده می کنند‌.

شکل ظاهری پودر لیتوپن

اگر بخواهیم لیتوپن را از نظر شیمیایی بررسی کنیم، می ‌توان گفت که عملا ماده ای بی اثر است و در انواع اسیدها مانند اسید لاکتیک و..، بازها، حلال های آلی و… نامحلول است.

از ویژگی ‌های لیتوپن می ‌توان به مقاومت خوب این ترکیب شیمیایی در برابر اشعه های ماورای بنفش اشاره کرد. در واقع می توان گفت که لیتوپن برای رنگ آمیزی سطوحی که در فضای باز قرار دارند مناسب است زیرا تغییر رنگی ندارد و در برابر اشعه های UV از خود مقاومت نشان می دهد.

همچنین این محصول شیمیایی اثرات ضد قارچ و قارچ کشی دارد. به همین علت زمانی که در رنگ آمیزی سطوح بیرونی مورد استفاده قرار می گیرد، از رشد قارچ ها و انواع جلبک ها جلوگیری می کند.

از دیگر ویژگی‌های این محصول نیز می‌ توان به مقاومت بسیار خوب و بالای آن در برابر تیره شدن و کدر شدن اشاره کرد.

در رابطه با سمی بودن این ترکیب شیمیایی می ‌توان گفت که ماده ای نسبتاً غیر سمی می باشد زیرا لیتوپن کاملاً نامحلول بوده و در هیچ حلالی حل نمی شود‌. به همین علت می ‌توان از این ماده در صنعت پزشکی نیز استفاده کرد.

 

تاریخچه لیتوپن:

سابقه استفاده از لیتوپن توسط انسان به زمان های گذشته باز می گردد. در دهه ۱۸۷۰ این محصول شیمیایی کاربردی توسط شرکتی به نام دوپونت اختراع شد و توانست به عنوان یک جایگزین و یا مکمل برای سرب سفید مورد استفاده قرار گیرد.

پس از گذشت مدت کوتاه این رنگدانه توسط شرکت های مختلف نظیر شرکت پیگمنت ها و مواد شیمیایی کربز به مقادیر زیاد و انبوه تولید شد.

با گذشت حدود پنجاه سال پس از اختراع لیتوپن، این محصول شیمیایی در سال ۱۹۲۰ به شهرت جهانی رسید و در نقاط مختلف جهان مورد استفاده قرار گرفت.

 

خرید لیتوپن:

اگر قصد خرید لیتوپن با کیفیت بالا و مرغوب را دارید، به شما توصیه می شود که در انتخاب مرکز خرید خود دقت کنید. مراکز متعددی در سراسر کشور وجود دارد که می‌توانید لیتوپن را از آنها خریداری کنید. اما می ایست از مرکزی خرید کنید که معتبر و با سابقه باشد.

شرکت نگین تجارت پیام یکی از از مراکز معتبر کشور با بیش از ۲۰ سال سابقه درخشان در زمینه توزیع مواد شیمیایی درجه یک می باشد.

برای خرید لیتوپن، می ‌توانید با شماره های درج شده در سایت شرکت نگین تجارت پیام تماس بگیرید و اطلاعات لازم را کسب کنید.

هم اکنون انبارهای شرکت، آماده عرضه و توزیع لیتوپن با کیفیت بسیار بالا می باشد.

قیمت لیتوپن:

به طور کلی نمی توان قیمتی قطعی و دائمی برای مواد شیمیایی لحاظ کرد. زیرا قیمت تمامی محصولات شیمیایی روزانه دستخوش تغییرات بسیار زیادی می شود.

به همین علت می بایست با کارشناسان شرکت نگین تجارت پیام در ارتباط باشید و اطلاعات لازم در رابطه با آخرین قیمت محصول، شرایط نگهداری از آن و چگونگی استفاده از آن را به دست آورید.

امتیاز شما به این محصول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره فروش 24 ساعته