مشخصات،ساختار و کاربردهای منتول چیست؟

منتول

منتول چیست؟

منتول با نام لاتین menthol، ماده‌ ای آلی محسوب می شود که کاربردهای گسترده ای در زمینه های گوناگون دارد. این ترکیب شیمیایی نوعی ترکیب طبیعی است که در واقع ماده موثر آویشن می باشد. برای دسترسی به منتول، می بایست به سراغ گیاهانی نظیر اکالیپتوس و انواع نعنا، همچون نعنا وحشی، سوسنبر، نعنا فلفلی و… رفت. به علاوه این محصولات شیمیایی از عرق نعنا های گوناگون استخراج می ‌شود. از این رو به منتول، جوهر نعنا یا جوهر نعنا خشک نیز گفته می شود.

این ترکیب کاربردی، نوعی الکل می باشد که از کنار هم قرار گرفتن و پیوند بین ۱۰ عدد عنصر کربن با نماد C، ۲۰ عدد عنصر هیدروژن با نماد H و یک عدد عنصر اکسیژن با نماد O تشکیل می شود. فرمول مولکولی فنول به صورت C10H20O می باشد.

اگر بخواهیم در رابطه با تاریخچه این محصول شیمیایی صحبت کنیم، می ‌بایست گفت که منتول از حدود ۲۰۰۰ سال پیش در چین باستان کشف شد و تا به امروز به شکل های مختلف، برای امور گوناگون مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه شما را با ویژگی ها و کاربردهای این ماده شیمیایی آشنا می کنیم.

 

ویژگی های منتول:

منتول از جمله ترکیباتی از که در دمای اتاق، در فاز جامد به سر می برد چه حالتی کریستالی دارد و ماده ای بی رنگ محسوب می شود. گاهی این ترکیب شیمیایی به رنگ سفید نیز  دیده می شود. به علاوه این محصول در فاز مایع نیز یافت می شود که از آن تحت عنوان چاشنی و یا ماده معطر در امور گوناگون استفاده می شود.

شکل ظاهری منتول

از جمله ویژگی ‌های منحصر به فرد این ماده می توان به بوی تند و خنکی که دارد اشاره کرد. به علت وجود این ویژگی، از منتول در امور مختلف همچون صنایع ساخت لوازم آرایشی و بهداشتی، صنایع ساخت دارو، صنایع تولید عطر و… استفاده می ‌شود.

از دیگر ویژگی های منتول می ‌توان به خاصیت خنک کنندگی، ضد عفونی کنندگی، بی حس کنندگی موضعی، ضد درد، ضد اسپاسم و… اشاره کرد. از این رو ماده ای بسیار کاربردی در امور گوناگون می باشد.

جرم مولی منتول حدودا ۱۵۶ g/mol می باشد. این ماده در دمایی معادل ۴۲ درجه سانتی گراد به نقطه ذوب خود می رسد و در دمایی معادل ۲۱۲ درجه سانتی گراد به نقطه جوش خود می رسد.

منتول نوعی اسانس است و به شکل های مختلف برای مصارف خارجی، مورد استفاده قرار می گیرد که هیچ گونه عوارض جانبی برای فرد مصرف کننده به همراه ندارد و یک داروی ایده آل برای بسیاری از امراض و بیماری ها محسوب می شود.

در رابطه به انحلال پذیری این ترکیب شیمیایی کاربردی می توان گفت که کاملا در آب نامحلول است و حلالیت بسیار خوبی در اتانول،متانول، کلروفرم و دی اتیل اتر دارد. به علاوه چگالی این ماده شیمیایی حدود ۰.۹ است.

 

ساختار منتول:

منتول به صورت طبیعی از انواع گیاه نعنا و اکالیپتوس تولید می شود. به علاوه این ترکیب شیمیایی در آزمایشگاه ها نیز به صورت مصنوعی ساخته می ‌شود. منتول نوعی الکل مونوترپن و حلقوی می باشد که از ۱۰ عدد اتم کربن تشکیل می شود. منتول ماده ای مومی شکل است که ساختار آن حالت بلوری دارد.

 

کاربردهای منتول:

منتول یکی از محصولات شیمیایی کاربردی در صنایع گوناگون محسوب می شود که به عنوان نوعی اسانس و چاشنی مورد استفاده قرار می گیرد. در این قسمت سعی داریم شما را با برخی از کاربردهای منتول آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

منتول و پزشکی:

منتول به علت خواص منحصر به فردی که دارد، در صنعت پزشکی و داروسازی بسیار مورد توجه قرار گرفته است. منتول خاصیت ضد درد و ضد التهاب دارد. به همین علت از این ماده برای تولید دارو و پمادهای موضعی استفاده می‌ شود. همچنین حضور منتول در داروهای موضعی باعث افزایش نفوذ مواد دارویی به درون پوست می شود و ماساژ آن بر روی پوست، می تواند باعث تسکین هرچه سریع تر درد شود. از دیگر خواص منتول می توان به خاصیت ضد خارش آن اشاره کرد‌ که از آن برای تولید داروهای ضد خارش استفاده می شود. به علاوه از منتول برای تولید داروهای موضعی ضد اسپاسم، خنک کننده، شل کننده و… استفاده می شود.

علاوه بر تولید پماد و داروهای موضعی، از منتول برای تهیه و تولید داروهای تسکین گلودرد، داروهای ضد احتقان برای سینه، داروهای تسکین بیماری های روده، داروهای کاهش نفخ، داروهای رفع سوء هاضمه و… مورد استفاده قرار می گیرد.

از دیگر کاربردهای شایع منتول که بر همگان آشکار است، می توان به استفاده از آن برای تولید قطره های بینی اشاره کرد‌. این ماده شیمیایی می تواند گرفتگی بینی را به صورت کامل برطرف کند. به علاوه استشمام منتول می ‌تواند در ناحیه سر و سینه احساس آرامش و خنکی را القا کند.

منتول و صنایع آرایشی:

از منتول برای ساخت انواع شامپو ها، لوسیون ها، کرم ها، صابون ها، خنک کننده ها و… به عنوان یک ماده معطر و خنک کننده استفاده می شود.

منتول و محصولات بهداشتی:

از منتول برای تولید انواع خمیردندان ها به علت خاصیت طعم دهندگی و خنک کنندگی که دارد مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین از این ماده برای تولید سایر محصولات مراقبت از دهان و دندان استفاده می‌ شود. منتول در ساختار اولیه تولید آدامس نیز حضوری فعال دارد.

منتول در لوازم آرایشی بهداشتی

منتول و استخر:

بویی که در سونا و جکوزی به مشمام می رسد که حالت نعناعی و خنک دارد، ناشی از حضور منتول در استخر و جکوزی است. استشمام این ماده شیمیایی باعث خنکی و القای حس خوب و آرامش به فرد می شود.

 

خرید منتول:

اگر قصد خرید منتول با کیفیت و مرغوب را دارید، می بایست از مراکز معتبر و با سابقه کشور خرید کنید. شرکت نگین تجارت پیام یکی از اصلی ترین تامین کنندگان محصولات شیمیایی درجه یک در کشور می باشد که بیش ۲۰ سال سابقه درخشان در این زمینه دارد.

منتول یکی از هزاران ماده شیمیایی کاربردی می باشد که توسط شرکت نگین تجارت پیام به تولیدکنندگان عزیز عرضه می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با شماره های درج شده در سایت نگین تجارت پیام تماس بگیرید و اطلاعات لازم را کسب کنید.

 

قیمت منتول:

شرکت نگین تجارت پیام آمادگی خود را جهت عرضه منتول با بالاترین کیفیت اعلام می کند. این محصول شیمیایی هم اکنون در انبارهای شرکت موجود و آماده ارسال به نقاط مختلف کشور است. با ثبت سفارش خود در شرکت نگین تجارت پیام، محصولات شیمیایی در سریع ترین زمان ممکن به شما خواهند رسید.

قیمت منتول همچون سایر محصولات شیمیایی روزانه دست خوش تغییرات بسیار زیادی می شوند. به همین علت برای اطلاع از آخرین قیمت این محصول شیمیایی، شرایط نگهداری از آن، چگونگی استفاده از آن و… می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

۳.۲/۵ - (۸ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره فروش 24 ساعته