وازلین چیست؟

وازلین

وازلین

وازلین چه خاصیت هایی دارد و از چه موادی تشکیل شده است؟

وازلین یک ماده ژله ای است که از مشتقات نفت خام به دست می آید. از این محصول در ساخت کرم ها، لوسیون های صورت و بدن و پماد های سوختگی و… استفاده می شود. برای شناخت بیشتر ویژگی ها و کاربرد های این محصول تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

وازلین چیست؟

وازلین یا Vaseline نام تجاری پترولیوم ژله Petroleum jelly یا پترولاتوم Petrolatum یک ماده معدنی است. این ماده  ژله ای از تقطیر نفت در دمای ۳۶۰ درجه سانتی گراد به دست می آید. پترولاتوم  یک محصول فرعی محسوب می شود و مخلوطی از موم و روغن های معدنی است . فرمول مولکولی وازلین متشکل از کربن و هیدروژن بصورت C25H52 می باشد که یک هیدروکربن سنگین محسوب می شود. این ماده سفید رنگ  و تقریبا بدون بو و طعم است.

وازلین ضد آب است و انواع مختلف آن در صنایعی نظیر داروسازی ،ساخت لوازم آرایشی و بهداشتی ، لاستیک سازی و … مورد استفاده قرار می گیرد. خاصیت این ماده برای پوست دراین است که مانند لایه عایق عمل کرده و رطوبت پوست را حفظ می کند.

تاریخچه وازلین:

در حدود ۱۸۰ سال پیش کارگران چاه های نفتی برای التیام و ترمیم زخم ها و سوختگی ها از ماده ژله ای که در روند تقطیر نفت تولید می شود استفاده می کنند.

رابرت چیزبرو Robert Chesebrough شیمی دانی بود که برای اولین بار در پنسلوانیای آمریکا این ترکیب را کشف کرد و نهایتا در آزمایشگاه باترکیب پارافین و دیگر مواد معدنی وازلین را ساخت.

انواع و کاربردهای وازلین:

این محصول در انواع مختلفی ساخته شده و کاربرد های فراوانی در صنعت دارد. وازلین در گرید های صنعتی، داروسازی، بهداشتی و … تولید می شود.

وازلین صنعتی یا روغن پترولیوم زرد رنگ است و به عنوان روانکار یا غیره در صنایعی نظیر خودروسازی، چرم سازی، تعمیر و تجهیز ماشین آلات صنعتی و … استفاده می شود. وازلین صنعتی دارای ترکیبات مضر برای پوست انسان می باشد و افرادی که در این صنایع با این محصول در ارتباط هستند باید نکات ایمنی را رعایت کنند.

وازلین دارویی و بهداشتی ، نوع پالایش شده وازلین است که دارای افزودنی های خاصی می باشد. با اضافه کردن ویتامین E، روغن آرگان، لانولین و … این ماده بهداشتی تولید می شود. وازلین بهداشتی همراه با گلیسرین در تولید بسیاری از محصولات بهداشتی استفاده می شود. این محصول کاربرد های گوناگونی دارد که در ادامه به توضیح برخی از آن می پردازیم:

۱_ از وازلین در تولید پماد، کرم، لوسیون و … استفاده می شود.

۲_  درمان ترک های پوستی کف پا یا ترک های دوران بارداری

۳_ رفع موخوره و خشکی مو

۴_ پاک کننده آرایشی

۵_ تقویت مژه و ابرو

۶_ ماسک مو و صورت

نکات مهم در استفاده از وازلین:

وازلین یک ماده معدنی  و هیدروکربن است که فقط استعمال خارجی دارد . بعضی افراد به اشتباه وازلین را خورده و یا برای رابطه جنسی از آن استفاده می کنند.

همانطور که گفته شد وازلین در گرید های مختلفی تولید شده و در در صنعت کاربرد بسیاری دارد از آنجا که در کشور ما نفت استخراج می شود تولید این ماده جانبی نیز بسیار است در نتیجه ماده ای نسبتا ارزان می باشد. وازلین در بشکه با اندازه های متفاوت به فروش می رسد.

 

۴.۲/۵ - (۴ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره فروش 24 ساعته