مواد اولیه شوینده کارواش چیست؟ | روش تولید مواد شوینده کارواش

مواد شوینده کارواش

یکی از مسائل مهمی که در کارواش ها مورد توجه قرار میگیرد، استفاده از مواد شوینده‌ی مناسب است. اگر مواد شوینده به درستی انتخاب شوند، شستشو و پاکسازی خودروها به بهترین نحو ممکن انجام خواهد شد. این موضوع حتی برای افرادی که قصد دارند خودروشان را در منزل بشویند نیز دارای اهمیت است.

در این مطلب به معرفی انواع مواد شوینده‌ی مورد استفاده در کارواش ها و طرز تهیه‌شان میپردازیم.

 

انواع مواد اولیه شوینده های کارواش

شامپو ها :

در اینجا از شامپوهای مخصوص شستشوی خودرو استفاده میشود که از نظر شیمیایی دارای خاصیت قلیایی است و حاوی سورفکتانت، سولفات، هیدروکسید سدیم، هیدروکسید پتاسیم، تری اتانول آمین، کوکودی اتانول آمین، سدیم متا سیلیکات، ایزوپروپیل الکل و تگزاپون میباشد. برای استفاده از این ماده‌ی شوینده، باید ابتدا آن را با حجم مشخصی از آب مخلوط نمود و سپس آن را برای پاک کردن سطوح خودرو به کار برد.

این ترکیبات سبب ایجاد کف شده، انواع آلودگی‌ها را از بین برده و سبب حذف لکه‌ها میشوند. این دسته از شامپوها pH مناسبی دارند و از این رو به رنگ بدنه‌ی خودرو آسیب نمیرسانند. انواع گوناگونی از شامپوهای مخصوص شستشوی خودرو در بازار موجود میباشند که بسیاری از آن‌ها علاوه بر خاصیت پاک کنندگی دارای مزایای دیگری نیز میباشند.

این شامپوها به دو دسته تقسیم میشوند.

  • شامپوهای پیش شستشو : این شامپوها قبل از به کار بردن شامپوی اصلی شستشو مورد استفاده قرار میگیرند و در از بین بردن کامل آلودگی‌ها، به شامپوی اصلی کمک مینمایند.
  • شامپوی اصلی شستشو : پس از آن که شامپوی پیش شستشو را مورد استفاده قرار دادیم، از شامپوی اصلی شستشو استفاده میکنیم که با ایجاد کف کمتر، باقیمانده‌ی آلودگی‌ها را نیز از بین میبرد.

فوم :

فوم‌ها میتوانند کف بیشتری ایجاد نمایند و از این رو خاصیت پاک کنندگی بالایی دارند. این مواد از کوکامیدو پروپیل بتائین، آمفوتریک و تگزاپن تهیه میشوند.

شوینده‌های نانو کارواش :

از آنجایی که حجم آب مصرفی در کارواش‌ها بسیار بالاست، در برخی موارد از مواد شوینده‌ی نانو استفاده میکنند. در صورت استفاده از مواد نانو، آبکشی خودرو قبل از شستشو ضرورتی نخواهد داشت و این امر سبب کاهش چشمگیر مصرف آب خواهد شد. این شوینده‌ها علاوه بر صرفه جویی در مصرف آب، خاصیت پاک کنندگی و براق کنندگی بالاتری نیز دارند و میتوانند در حذف موثر آلودگی‌های میکروبی نقش مهمی ایفا نمایند. همچنین سرعت شستشو با استفاده از مواد نانو بسیار بیشتر از سایر شوینده هاست. لازم به ذکر است که شوینده‌های نانو به هیچ عنوان به رنگ و بدنه‌ی خودرو آسیبی نمیرسانند.

شوینده‌ها پلیمری کارواش :

این شوینده‌ها از پلیمرهایی تشکیل شده‌اند که از بدنه‌ی خودرو در برابر عوامل آسیب زننده‌ی محیطی چون باران اسیدی و نور خورشید محافظت می‌نماید.

شوینده‌ی آبگریز :

این دسته از مواد شوینده سبب میشوند که پاکیزگی خودرو در طولانی مدت حفظ شده و بدنه‌ی آن دیرتر کثیف شود.

واکس :

این ماده برای خشک کردن خودرو پس از شستشو به کار میرود و از این جهت به خشک کننده نیز مشهور است. واکس علاوه بر خشک کردن بدنه‌ی خودرو، سبب درخشندگی و جلای آن نیز خواهد شد. این مواد که از سورفکتانت‌های کاتیونی تشکیل شده اند، ساختار چربی دارند و از این رو با ایجاد کشش سطحی سبب جمع شدن قطرات آب میشوند. واکس با کاهش اصطکاک، از ورود آیب به بدنه‌ی خودرو جلوگیری مینماید.

چرا حتما باید از مواد شوینده کارواش استفاده کرد؟

بسیاری از افرادی که شخصا برای شستشوی خودروشان اقدام مینمایند، به علت عدم آگاهی کافی، از مواد شوینده‌ی خانگی استفاده مینمایند. در حالی که این مواد برای شستشوی خودرو مناسب نیستند و به علت pH نامناسب، به رنگ و بدنه‌ی خودرو آسیب میرسانند. به علاوه، از آنجایی که برای شستشوی خودرو طراحی نشده‌اند، در از بین بردن لکه‌ها و آلودگی‌های سطح اتوموبیل مناسب نبوده و باعث مصرف بی‌رویه‌ی آب خواهند شد.

 

روش تولید مواد شوینده کارواش

برای تهیه‌ی مواد شوینده کارواش مخصوص شستشوی خودرو به مواد اولیه‌ی زیر نیاز دارید:

  • سولفات الکل روغن نارگیل (پاک کننده)
  • کوکو دی اتانول آمید (ایجاد کننده‌ی کف)
  • نمک صنعتی (افزایش دهنده‌ی غلظت و ویسکوزینه)
  • موم کارناوبا (جلا دهنده)
  • فنوکسی اتانول (نگهدارنده)
  • آب مقطر یا آب دیونیزه
  • اتیل الکل
  • موم آمولسیون شده

در ابتدا لازم است تا آب مقطر یا آب دیونیزه شده را به مقدار کافی حرارت دهید و پس از آن که به قدر مقدار لازم داغ شد، سولفات الکل روغن نارگیل را به آن بیفزایید و صبر کنید تا به طور کامل در آن حل شود. سپس به ترتیب کوکو دی اتانول آمید، اتیل الکل، موم و سایر مواد را به آن اضافه کنید و منتظر بمانید تا هر یک به طور کامل در محلول حل شود.

مواد اولیه و شوینده های کارواش

در صورت تمایل میتوانید مقداری رنگ و اسانس نیز به محلولتان بیفزایید تا رایحه و شکل ظاهری بهتری داشته باشد. برای این کار لازم است تا رنگ را جداگانه در آب حل کنید و سپس به ترکیبی که تا این جا آماده کرده‌اید بیفزایید. توجه داشته باشید که هر چه مقدار بیشتری رنگ اضافه کنید، محصول نهایی‌تان تیره‌تر خواهد شد.

به علاوه، استفاده از نرم کننده‌های گوناگون نظیر پارافین یا روغن سیلیکون نیز توصیه میشود.

پس از طی کردن این مراحل، مقدار مناسبی از نمک صنعتی را به محلول بیفزایید. دقت داشته باشید که این امر باید به صورت تدریجی انجام گیرد. یعنی ابتدا مقداری نمک را در محلول حل کنید و پس از انجام این کار، اندکی دیگر نمک اضافه کنید. استفاده‌ی بیش از حد از نمک صنعتی سبب میشود تا محلول از غلظت و ویسکوزیته‌ی متعادلی برخوردار نباشد. پس در این مورد دقت لازم را به کار گیرید

توجه داشته باشید که pH محصول نهایی نباید بیشتر از ۸ و کمتر از ۶ باشد، چراکه در غیر این صورت به رنگ و بدنه‌ی خودرو آسیب میرساند. بنابراین لازم است که طی فرایندهای مربوطه یک pH متر نیز در دسترس داشته باشید تا میزان اسیدیته‌ی محلول را مرتبا اندازه گیری نمایید و در صورت عدم تعادل آن را تنظیم کنید.

همچنین رعایت نکات ایمنی و استفاده از دستکش و ماسک برای جلوگیری از بروز هر نوع آسیب یا حساسیت توصیه میگردد.

پس از انجام مراحل فوق، شامپوی شما آماده‌ی استفاده میباشد. آن را در مقداری آب مخلوط نموده و یک دستمال یا اسفنج را به آن آغشته نمایید. سپس برای شستشوی خودروتان اقدام کنید و پس از پایان شستشو آن را به طور کامل آبکشی نمایید.

۳.۸/۵ - (۱۵ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره فروش 24 ساعته