روش های تولید اسید فسفریک

روش اول تولید اسید فسفریک (روش تولید تر)

در این روش اسید فسفریک با استفاده از سنگ فسفات و اسید سولفوریک تولید میشود.

این نوع وانش شیمیایی از واکنش های پیچیره به شمار می آید.

در ابتدا باید سنگ فسفات را خشک و خورد شود و دائما باید به همراه اسید سولفوریک داخل راکتور ریخته شود و خروجی این کار به صورت سولفات کلسیم میباشد که به آن اصطلاحا گچ نیز گفته میشود.

در زمان خرد کردن سنگ فسفات در آسیاب به همراه اسید فسفریک، ماده رقیقی به دست می آید، این ماده را به همراه اسید فسفریک ۵۵% به راکتورانتقال میدهیم و به همراه اسید سولفوریک هم زده میشود و خروجی ان گازهایی شامل سیلیس و فلوئور ، اسید فسفریک و سولفات کلسیم میباشد.

برای جدا کردن اسید فسفریک از سولفات کلسیم باید ماده خروج از چندین فیلتر عبور کند.

اصطلاحا به سولفت کلسیم به دست آمد ژیپس میگویند.

برای غلیظ کردن اسید فسفریک باید از اوپراتورهای خلا استفاده شود ، دز این اوپراتور ها غلطت را از ۳۰ درصد به ۵۴ درصد میرساند.

روش دوم تولید اسید فسفریک (روش خشک)

در این روش در ابتدا باید سنگ فسفات را به اندازه۱.۵ الی ۳ سانتی متر خرد کرده و در خشک کن ها در درجه ۴۵۰-۶۰۰ درجه سلسیوس خشک و رطوبت آن ۱.۵ درصد می گردد و سنگ فسفات با مخلوطی از کربن وکوارتز در کوره های الکتریکی قرار میگیرند و عنصر فسفر تولید میشود.

کوره از نوع قوس الکتریکی میباشد و در دمای ۱۲۰۰ الی ۱۵۰۰ درجه سلسیوس فسفر سفید بصورت گازهاي همراه با مقادیري گرد و غبار از قسمت کوره خارج میشود و پس از عبور از کندانسور بخار فسفر تبدیل به فسفر جامد میشود که در پایین برج در قسمت دریافت جمع میشود. فسفر جامد به همراه مقادیري لجن و آب به قسمت تصفیه ارسال میشود و پس از شستشوي با بخار از روي اختلاف دانسیته از لجن جدا و در ته مخزن تصفیه قرار می گیرد.

فسفر سفید تولید شده در این مرحله با فشار به همراه هوا به قسمت فوقانی احتراق پاشیده می شود.

کدام روش تولید فسفریک اسید بهتر است ؟

امروزه به علت مصرف انرژي بالا در روش کوره اي بیشتر سعی میشود اسید فسفریک به روش تر تولید شود، البته براي کاربردهای خیلی خاص لازم است اسید فسفریک به روش کوره ای تولید شود. اسید فسفریک تولید شده به روش تر به طور عمده براي تولید کودهاي شیمیایی به کار می رود. در کاربردهایی که اسید خالص تري مورد نیاز است می توان اسید فرایند روش تر را تصفیه نمود و اسید روشن تر و با درجه خلوص بالاتري بدست آورد.

برخی از دستگاهها و تجهیزات مورد نیاز

  • منبع هاي ذخیره اسید فسفریک و اسید سولفوریک
  • پمپ هاي ضد اسید
  • غربالها و آسیابها
  • بالابرها و نوارهاي نقاله
  • راکتورهاي واحد تولید، تغلیظ و تصفیه
  • فیلتر هاي صنعتی
  • هیتر ها و مشعلهاي واحد تولید و واحد تغلیظ
امتیاز شما به این محصول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره فروش 24 ساعته