صابون‌ها و شوینده‌های سنتزی

صابون‌ها 

صابون‌ها از واکنش مواد قلیایی (سود یا پتاس) با چربی‌ها و روغن‌های طبیعی مانند روغن نارگیل، زیتون، تالو و … تولید می‌شوند. کیفیت و مرغوبیت صابون به میزان خالص بودن و بوی آن بستگی دارد. ازاین‌رو از تری اتانول آمین اولئات در صابون‌ها به‌منظور جلوگیری از فساد آن و از افزودنی‌هایی مانند روغن‌های معطر، دی سیانو دی آمیدو سدیم سولفانیلات برای ایجاد بوی مطبوع استفاده می‌شود.

شوینده‌های سنتزی

این نوع پاک‌کننده‌ها از زنجیره‌های هیدروکربنی متصل به نمک یک اسید تشکیل‌شده‌اند. در تولید این نوع پاک‌کننده‌ها به‌جای کربوکسیلات از اسیدسولفوریک استفاده می‌شود. البته برخی شوینده‌های سنتزی فرمولی پیچیده‌تر از صابون‌ها دارند و در اغلب آن‌ها از عامل‌های فعال‌کننده و معلق ساز (سورفکتانت ها) مثل لوریل اتر سولفونات ها، انواع آنزیم‌ها و مواد پلیمری استفاده می‌شود. از انواع پاک‌کننده‌های سنتزی می‌توان به شامپوها، پودرهای لباسشویی، سفیدکننده‌ها و رنگ‌برها اشاره کرد.

تفاوت صابون‌ها و شوینده‌های سنتزی

میزان حل شدن در آب‌های سخت: برخی آب‌ها به علت وجود مقدار بالای املاح کربناتی کلسیم و منیزیم، آب‌های سخت نامیده می‌شوند. شوینده‌های سنتزی در آب‌های سخت با املاح فلزی موجود در آب واکنش می‌دهند و به‌راحتی حل می‌شوند ولی صابون‌ها هنگامی‌که در آب حل می‌شوند و با یون‌های فلزی منیزیم و کلسیم ترکیب‌شده و به‌صورت املاح نامحلول در آب، رسوب می‌کنند.

قدرت تمیزکنندگی چربی و لطافت در شستشوی پارچه‌ها:

صابون‌ها نسبت به پاک‌کننده‌های سنتزی، آب‌دوست تر و چربی‌دوست ترند و به همین دلیل پارچه‌ها را بهتر تمیز می‌کنند، بعد از شستشو نیز پارچه‌های شسته شده با صابون‌ها نرم‌تر هستند مگر در مواردی که نرم‌کننده‌ها در فرمول شوینده‌های سنتزی اضافه‌شده باشند.

فعالیت در محیط اسیدی:

در محیط‌هایی اسیدی است، صابون‌های کربوکسیلاتی به‌واسطه تشکیل گروه آنیونی، هیدرولیز و به‌راحتی حل می‌شوند ولی شوینده‌های سنتزی در محیط‌هایی اسیدی، پایداری بیشتری دارند و به‌راحتی حل نمی‌شوند.

قدرت لکه بری:

در پاک‌کننده‌های سنتزی از سدیم تری پلی فسفات استفاده می‌شود که، این ماده به‌عنوان عامل معلق سازی استفاده شده و باعث جدا شدن لکه‌ها و ذرات خاک‌های رس، رنگ‌ها و سایر مواد جامد محلول در آب می‌شود.

جلوگیری از رسوب دوباره لکه یا چرک مردگی:

با افزوده شدن یک سری مواد پلیمری به فرمول شوینده‌های سنتزی، از رسوب مجدد جرم‌ها روی لباس‌ها پس از شستشو، جلوگیری می‌شود، این موضوع باعث می‌شود که، شستشو با آب کمتری انجام شود و نتیجه بهتری از فرآیند شستشوی به دست بیاید.

امتیاز شما به این محصول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره فروش 24 ساعته