منعقد کننده چیست؟

منعقد کننده 

منعقد کننده 

گروهی از ترکیبات شیمیایی که کاربردهای گسترده ای در صنایع گوناگون دارند، منعقد کننده ها می باشد. این ترکیبات که با نام کواگلانت نیز در صنعت شهرت دارند، وظیفه لخته سازی را بر عهده دارند.

فرآیند لخته سازی، فرایندی مهم در امور گوناگون به ویژه صنعت تصفیه آب می باشد که در حین انجام آن، ذرات منعقد کننده به ذرات باردار موجود در محیط می چسبند و باعث ته نشین شدن آن ذرات می شود.

منعقد کننده ها در واقع نوعی پلیمر محسوب می شوند که توانایی حل شدن در آب را دارند. این پلیمرها بسته به نوع مصرفی که دارند، آنیونی و کاتیونی می باشند و دارای وزن بسیار بالایی هستند.

منعقد کننده ها خیلی دور از ذهن نیستند و می توانیم آن ها را در اطراف خود پیدا کنیم. به عنوان مثال، برخی از نمک های معدنی همچون آلوم، از جمله منعقد کننده ها محسوب می شوند. بسیاری از پلیمرها که در اطراف ما هستند نیز نوعی منعقد کننده به حساب می آیند.

اگر قصد خرید و یا تهیه منعقد کننده ها را دارید، می بایست با انواع آن، ویژگی ها، خواص و… آن آشنا شوید. به همین علت تمامی مطالب لازم را برای شما گرد هم آورده ایم و در ادامه در اختیار شما عزیزان قرار داده ایم. با ما همراه باشید…

 

دلیل استفاده از منعقد کننده ها:

ممکن است این سوال برای بسیاری از افراد رخ داده باشد که دلیل استفاده از منعقد کننده ها چیست و چه نقشی در زندگی ما ایفا می کنند؟

در پاسخ به این سوال می بایست گفت که منعقد کننده ها کاربردهای بسیار زیادی در صنایع گوناگون دارند و حضور آن ها در روند زندگی بشریت، الزامی است. اما بیشترین کاربرد آن در صنعت تصفیه آب است.

فرآیند تصفیه آب به گذر دادن آب از صافی های ریز و درشت منتهی نمی‌ شود بلکه ذراتی در آب وجود دارد که ممکن است با چشم دیده نشوند. این ذرات به صورت معمولی ته نشین نمی شوند، چرا که دارای بار مثبت و منفی هستند. به همین علت می بایست برخی از محصولات شیمیایی باردار را به آن اضافه کرد که دارای بار مخالف ذرات باشد. از این رو از منعقد کننده ها استفاده می کنند.

منعقد کننده ها می توانند به شفافیت آب نیز کمک کنند. برای این منظور از نمک های آلومینیومی اسیدی و بازی استفاده می شود.

به طور کلی دو دست منعقد کننده وجود دارد. منعقد کننده های آلی و معدنی که هر کدام کاربرد مختص به خود را دارند. در واقع از منعقد کننده های آلی برای منعقد سازی ذرات جامد و مایع استفاده می شود.

 

انواع منعقد کننده ها:

منعقد کننده های گوناگونی در صنعت وجود دارند که به منظور تصفیه آب به آب های گوناگون همچون آب آشامیدنی و یا آب فاضلاب ها افزوده می شوند. منعقد کننده هایی که برای تصفیه آب مورد استفاده قرار می‌ گیرند، می ‌توانند آلوم، سولفات آهن و… باشد.

این منعقد کننده ها بسته به نوع استفاده ای که دارند، انواع مختلفی دارند. منعقد کننده ها با افزودن به آب، ذرات کلوئیدی را به حرکت و برخورد بیشتر تحریک می‌ کنند تا منعقد شوند. حال در این قسمت سعی داریم شما را با انواع منعقد کننده آشنا کنیم:

منعقد کننده های آلی:

منعقد کننده های عالی با نام منعقد کننده های پلیمری نیز شهرت دارند. از این نوع منعقد کننده ها برای لخته سازی و جداسازی مواد جامدی که در آب وجود دارند،همچون لجن ها، استفاده می شود. منعقد کننده های آلی خود به دو نوع تقسیم می شوند:

  • پلی آمین ها: پلی آمین ها، دسته ای بزرگ از منعقد کننده های آلی محسوب می شوند که با خنثی سازی ذرات کلوئیدی، به تصفیه آب کمک می کنند. این نوع منعقد کننده ها بیشترین کاربرد را در تصفیع آب های کدر همچون آب فاضلاب ها دارد‌.
  • ملامین ها، فرمالدهید ها و تانن ها: روند تصفیه آب توسط این دسته از منعقد کننده ها، بسیار شبیه به منعقد کننده های معدنی است. این دسته از منعقد کننده ها، جامد هستند و با حضور در آب، به ذرات کلوئیدی می چسبند و همراه ذرات، ته نشین می شوند. از دیگر کاربردهای این منعقد کننده ها می توان به جاذب انواع مواد روغنی و گریس اشاره کرد. به علت این ویژگی از این دسته برای پالایشگاه های نفت استفاده می شود.

منعقد کننده های معدنی:

دسته ی دیگر از منعقد کننده ها، منعقد کننده های معدنی هستند که کاربردهای گسترده ای در تصفیه آب و فاضلاب ها دارند. این دسته از منعقد کننده ها قیمتی پایین دارند و بسیار مقرون به صرفه هستند‌. زمانی که نمی توان از منعقد کننده های آلی استفاده کرد، منعقد کننده های معدنی می توانند مورد استفاده قرار گیرند. در واقع با افزودن این دسته از منعقد کننده ها با پواد قلیایی و انواع هیدرات ها وارد واکنش می شوند و رسوبات آلومینیوم یا آهن دار ایجاد می کنند. منعقد کننده های معدنی خود به پنج دسته تقسیم می شوند.

آلوم: آلوم در واقع همان آلومینیوم سولفات است که از جمله شایع ترین محصولات شیمیایی تصفیه آب و فاضلاب است که به صورت مایع یافت می شود. آلوم ویژگی های خاص و منحصر به فردی دارد و برای امور مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

پلی آلومینیوم کلراید و آلومینیوم کلروهیدرات: پلی آلومینیوم کلراید با نماد شیمیایی PACL و آلومینیوم کلروهیدرات ACH از جمله منعفد کننده های معدنی محسوب می شوند و کاربردهای بسیار زیادی دارد. این دو نوع منعقد کننده بر اساس آب موجود در آن طراحی و ساخته شده است.

آلومینیوم کلراید: اگر بخواهیم آلومینیوم کلراید را به عنوان یک منعقد کننده بررسی کنیم، می توان گفت که رفتاری بسیار شبیه به رفتار آلوم دارد و انتخاب دوم به جای آلوم می باشد.

فریک سولفات و فروسولفات: این دسته از منعقد کننده ها از آهن مشتق شده اند که رفتاری مشابه با سه منعقد کننده قبل دارد.

فریک کلراید: اگر بخواهیم از نظر قیمت با سایر منعقد کننده ها بررسی کنیم، می‌ توان گفت که ارزان ‌ترین منعقد کننده معدنی می باشد. این محصول در واقع ضایعات تهیه فولاد می باشد. به همین علت از قیمت بسیار ناچیزی برخوردار است. علی رغم قیمت خوب این محصول، ماده ای خطرناک و سمی می باشد. از این رو مصارف آن محدود به تجهیزات است.

منعقد کننده 

انعقاد سازی:

فرآیند انعقادسازی فرآیندی بسیار حائز اهمیت در زندگی بشر می باشد. برای اینکه بتوان آب را پاکسازی و قابل شرب کرد یا آب را بتوان پس از تصفیه برای سایر موارد، مورد استفاده قرار داد، می بایست از روند تصفیه آب استفاده کرد.

تصفیه آب مراحل گوناگونی دارد. در ابتدا فیلتراسیون شن و ماسه انجام می شود تا ذرات درشت تر به دام انداخته شوند سپس انعقاد سازی انجام می شود. انعقاد سازی یکی از مراحل اصلی تصفیه آب می باشد.

انعقاد سازی برای امور گوناگون مورد استفاده قرار می گیرد. فرایند انعقاد سازی، در ابتدا با افزودن مواد منعقد کننده مناسب به داخل تصفیه خانه شروع می شود. این مواد به منظور ته نشین کردن ذرات معلق در آب یا همان کلوئیدها به آب افزوده می شوند. کلوئیدها ذرات بسیار کوچک و ریز هستند که اندازه آن ها با واحد میکرون قابل اندازه گیری است. این ذرات به هیچ عنوان با چشم قابل مشاهده نیستند و طی اتفاقات گوناگون باردار می شوند. کلوئیدها می توانند دارای بار مثبت و یا منفی شوند.

در فرایند انعقاد سازی، هدف سنگین کردن ذرات کلوئیدی، از بین بردن نیروی دافعه بین ذرات و یا خنثی کردن آن می باشد. در این صورت ذرات به یک دیگر برخورد دارند و نیروی جاذبه بین آن ها شکل می گیرد و ذرات درشت تر می شوند تا راحت تر بتوان آن ها را حذف کرد. این امر منجر به فرایند انعقاد سازی می شود.

زمانی که منعقد کننده ها به آب اضافه می شود، به صورت مرتب و آرام آب به هم زده می شود، تا ذرات ریز هرچه بهتر به یک دیگر بچسباند و عمل انعقاد سازی به بهترین شکل انجام شود. سپس آب وارد حوضچه مخصوص می شود و به آن زمان داده می شود تا ذرات ته نشین شوند. پس از ته نشینی کلوئیدها سایر مراحل تصفیه آب همچون حذف لجن ها انجام می شود.

 

کاربرد منعقد کننده ها در تصفیه آب:

همانطور که گفته شد بزرگترین نقش منعقد کننده ها در تصفیه آب می باشد. اما کاربرد منعقد کننده ها در تصفیه آب چیست؟

یکی از مهمترین کاربردهای منعقد کننده ها در تصفیه آب آشامیدنی و بهداشتی می باشد. این آب ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند. چرا که سلامت انسان در گرو سلامت این آب ها می باشد.

از دیگر کاربردهای این مواد می ‌توان به تصفیه و حذف ذرات کلوئید در آب کارخانه های مواد غذایی و دارویی اشاره کرد.

به علاوه تصفیه فاضلاب ها و آب کارخانه هایی که با مواد روغنی و نفتی سر و  کار دارند، به وسیله منعقد کننده ها انجام می شود.

 

عوامل موثر در فرآیند انعقاد سازی:

فرایند انعقاد سازی، نوعی فرآیند مهم و حیاتی به شمار می رود با استفاده از منعقد کننده های مختلف صورت می گیرد. عوامل بسیار زیادی در فرایند انعقاد سازی، تاثیرگذار است. در این قسمت سعی داریم شما را با برخی از این عوامل آشنا کنیم:

PH: یکی از عوامل موثر در فرایند انعقاد سازی میزان اسیدی یا بازی بودن محیط می باشد. این امر می تواند در روند انعقاد سازی مشکلاتی ایجاد کند. به همین علت برای تنظیم PH محیط از موادی همچون آب آهک استفاده می شود. به خاطر داشته باشید که میزان استفاده از این ماده، بسیار پراهمیت است. چرا که می تواند تاثیری مستقیم بر روی سختی آب داشته باشد.

منعقد کننده: برای تصفیه هر نوع آب، نیاز به یک نوع خاص از منعقد کننده است. انتخاب منعقد کننده بسیار حائز اهمیت می ‌باشد که هم مقرون به صرفه باشد، هم قدرت انعقاد خوبی داشته باشد.

دما: دمای محیط در فرآیند انعقاد سازی پر اهمیت است. چرا که اگر دمای تصفیه خانه کم باشد، فرآیند انعقاد سازی با سرعت کمتری انجام می شود. به همین علت در زمانی که دمای هوا کم باشد، می بایست از منعقد کننده کمتری استفاده کرد.

غلظت منعقد کننده: غلظت مواد منعقد کننده، اهمیت بسیار زیادی دارد و ارتباط مستقیمی با میزان ذرات معلق و کلوئیدها دارد‌.

 

کاربردهای منعقد کننده:

منعقد کننده ها کاربردهای گسترده ای در صنایع گوناگون دارند. بر خلاف تصور بسیاری از افراد که بر این باورند که منعقد کننده ها فقط برای تصفیه آب استفاده می شود، کاربردهای فراوانی در سایر زمینه ها دارد که در این قسمت سعی داریم شما را با کاربردهای اصلی آن آشنا کنیم:

  • صنایع تولید لوازم آرایشی و بهداشتی
  • صنایع تولید خمیر کاغذ
  • صنایع نساجی و چرم سازی
  • تصفیه پساب های کارخانه ها
  • صنایع تولید زغال سنگ

 

کدام منعقد کننده مناسب است؟

برای مصارف گوناگون، از منعقد کننده های مختلف استفاده می شود. انتخاب منعقد کننده مناسب می تواند تاثیر به سزایی بر روی فرآیند انعقاد سازی داشته باشد. به همین علت می بایست اطلاعات لازم را کسب کنید. برای این منظور می توانید با شماره های درج شده در سایت نگین تجارت پیام تماس بگیرید و با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

امتیاز شما به این محصول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره فروش 24 ساعته