فرمولاسیون رنگ مو

فرمولاسیون رنگ مو

رنگ مو تاریخچه دیرینه دارد که تقریباً از سه هزار سال قبل از میلاد مسیح وجود داشته است. فرمولاسیون رنگ مو در تمامی رنگ‌ها یکی نیست بلکه با توجه به کاربرد آنها متفاوت است. رنگ مو در انواع مختلفی یافت می‌شود که برخی از آنها موقت و برخی نیمه دائمی و دائمی هستند. افرادی که از رنگ مو استفاده می‌کنند معمولاً تنها به دو دلیل است. یکی به خاطر ایجاد تنوع و دیگری به دلیل پوشاندن موهای سفید است که فرمولاسیون استفاده شده گاهی در آنها متفاوت است. در ادامه قصد داریم درباره فرمولاسیون رنگ مو اطلاعات مفیدی را به شما منتقل کنیم.

تاریخچه فرمولاسیون رنگ مو

تاریخچه فرمولاسیون رنگ مو به سه هزار سال قبل از میلاد مسیح در مصر باز می‌گردد. در آن زمان مردم با استفاده از مواد طبیعی به ساخت رنگ‌های متنوع مشغول می‌شدند. معمولاً از حنا و درخت گردو استفاده می‌کردند تا رنگ موهای مختلفی را به وجود آورند. اولین رنگ موی شیمیایی که جایگزین رنگ‌های طبیعی شد بر پایه پارا فنیل اتیلن توسط یک شیمیست فرانسوی به وجود آمد. رنگ‌هایی که امروزه تولید می‌شوند و بر پایه اکسیدان هستند بعد از کشف مولکول پارا فنیل دی آمین تولید شدند.

با کشف مولکول پارا فنیل دی آمین، رنگ موهای زیادی تولید شدند که هر کدام دارای فرمولاسیون متفاوتی هستند. از آن پس استفاده از رنگ مو به دلایل مختلف بسیار رواج پیدا کرد.

فرمولاسیون انواع رنگ مو 

همان طور که در مطالب فوق به آن اشاره کردیم رنگ مو بر اساس ماندگاری و پایداری که دارد فرمولاسیون مخصوص به خودش را دارد. در ادامه به تفسیر آنها می‌پردازیم.

فرمولاسیون رنگ‌ مو های موقتی:

این نوع از رنگ‌ها موقتی نسبت به رنگ‌های دیگر موجود در بازار، پایداری بسیار کمی دارند و در مقابل آلرژی بسیار کمتری را ایجاد می‌کند. از طرفی رنگ‌های موقتی نسبت به رنگ‌های دائمی و نیمه دائمی از خطر کمتری برخوردار هستند. لازم است بدانید که عامل رنگ در این نوع از رنگ موها وجود کربن بلک، رنگ‌دانه‌های مختلف و گاهاً رنگ‌های اسیدی است. فرمولاسیون رنگ موهای موقتی به صورت است که شامل عامل رنگی، موم یا وکس و آنتی اکسیدان است. رنگ‌های موقتی را می‌توانید به صورت اسپری و گاهی ژله‌ای و قلمی در بازار ببینید که توسط برندهای مختلف عرضه شده‌اند.

فرمولاسیون رنگ موهای نیمه دائمی:

رنگ‌های نیمه دائمی از طریق بافت‌های طبیعی وارد بافت مو می‌شوند و پس از مدتی از همان جا خارج می‌شوند. رنگ‌های با ph اسیدی بعد از آنکه به بخش‌های کوتیکول یا کورتکس نفوذ کردند با ایجاد پیوندهای قوی یونی ثبت می‌شوند. این رنگ‌ها همان طور که از اسمش پیدا است به صورت نیمه دائمی است و بعد از یک ماه از بین می‌رود. اگر این نوع رنگ‌ها را دیده باشید اغلب به صورت ژل یا کرم تولید می‌شوند. چرا که در فرمولاسیون آنها از رنگ‌های اسیدی AZO و آن متیل پیرولیدون استفاده می‌شود. البته از اسید سیتریک به عنوان تنظیم کننده PH در فرمولاسیون این رنگ موی نیمه دائمی هم نیز استفاده می‌شود.

فرمولاسیون رنگ موهای دائمی:

اساس کار این نوع از رنگ‌ها به گونه‌ای است که رنگ به کورتکس جذب می‌شود. این رنگ‌ها که بر پایه اکسیدان هستند از موادی مانند آمونیاک و هیدروژن پر اکسید تشکیل شده‌اند که باعث تغییرات غیر قابل بازگشت می‌شوند.

به طور کلی رنگ‌های اکسیدانی از پایدارترین رنگ‌ها محسوب می‌شود که با استفاده از دکلره می‌توان به رنگ‌های روشن‌تری دست یافت. رنگ‌های دائمی معمولاً در حالت کرمی و پودری و مایع هستند که در اکثر لوازم آرایشی‌ها یافت می‌شوند.

اکسیدان چیست؟

شاید در مطالب بالا کلمه اکسیدان را زیاد دیده باشید و ندانید که این ماده چیست و چه کاری را انجام می‌دهد. در واقع زمانی که از اکسیدان استفاده می‌شود هدف افزایش نفوذ سرعت رنگ‌دانه است. با استفاده از این ماده می‌توان مو را تحریک کرد و باعث افزایش سرعت نفوذ رنگ‌دانه شد. این مواد از ترکیبات مختلفی تشکیل می‌شوند که برخی از آنها شامل هیدروژن، کلر، کربن، فلوئور و … می‌شود.

افرادی که تابه‌حال با اکسیدان سروکار داشته‌اند و یا از آن استفاده کرده‌اند می‌دانند که به دلیل اینکه آب را از بافت مو خارج می‌کند باعث شکنندگی مو می‌شود. البته برای رفع این مشکل راه‌هایی مانند استفاده از آب‌رسان، ماسک و … وجود دارد که می‌توان به راحتی آب مورد نیاز را به مو رساند.

عملکرد اکسیدان در رنگ مو

در انجام رنگ مو میزان مصرف اکسیدان بسیار مهم است. در واقع شخصی که فرمولاسیون را تنظیم می‌کند باید به خوبی با نسبت رنگ مو به اکسیدان آشنا باشد. لازم است بدانید که در اغلب موارد به ازای ۱۰۰ میلی لیتر رنگ مو ۱۵۰ میلی لیتر اکسیدان نیاز است تا ترکیب مناسبی ایجاد شود. ناگفته نماند که این نسبت در رنگ‌های مختلف می‌توان متفاوت باشد و اینکه هر چقدر میزان اکسیدان بیشتر باشد رنگ مو روشن‌تر خواهد بود.

انواع رنگ مو

تعریف انواع رنگ مو

اکثر خانم‌ها طرف‌دار ایجاد تغییر هستند و تغییر در رنگ مو یکی از موردهای قابل توجه است. چرا که تغییر در رنگ مو می‌تواند چهره فرد را بسیار تغییر دهد و تنوعی برای فرد به وجود آید. اگر شما هم از این دسته هستید بهتر است از رنگ موهای موقت استفاده کنید که صدمه کمتری را وارد می‌کنند. در ادامه شما را با انواع رنگ‌ها آشنا می‌کنیم تا در تصمیم خود با آگاهی بیشتری قدم بردارید.

رنگ موی طبیعی:

یکی از رنگ موهایی که از آسیب بسیار کمی برخوردار است همین رنگ موی طبیعی است. در واقع فرمولاسیون این رنگ به گونه‌ای است که آسیب بسیار کمی به مو وارد می‌کند. از این رو توصیه می‌شود افرادی که باردار هستند و یا موهای آسیب دیده دارند از رنگ موی طبیعی استفاده کنند. حنا یکی از رنگ‌های طبیعی است که از برگ‌های خشک یک گیاه به وجود می‌آید. این نوع رنگ طبیعی می‌تواند با قرار گرفتن بر روی سر به مدت ۵۰-۶۰ دقیقه تقریباً ۱۱ هفته بر روی سر باقی بماند.

رنگ‌های متالیک:

رنگ‌های متالیک نسبت به رنگ‌های طبیعی مسلماً از آسیب بیشتری برخوردار هستند و کمتر توصیه می‌شوند. این نوع رنگ‌ها ماندگاری بیشتری دارند و هم چنین از دارای یک رنگ مات هستند. در فرمولاسیون این رنگ‌ها از ترکیباتی همچون نیترات نقره، نمک‌های بیسموت و … استفاده می‌شود.

رنگ‌های صناعی:

رنگ‌های صناعی رنگ‌هایی هستند که در قسمت بالا به آنها پرداختیم و گفتیم که به سه دسته موقت، نیمه دائمی و دائمی تقسیم می‌شوند. این نوع رنگ‌ها به مو یک رنگ طبیعی می‌بخشند و از مواد مختلف تشکیل شده‌اند.

نکات مهم در خصوص رنگ کردن مو

آشنایی با چرخه رنگ‌ها:

برای ترکیب کردن رنگ‌ها لازم است که به خوبی با چرخه رنگ‌ها آشنا باشید تا بتوانید ترکیب مورد نظر را به خوبی در اورید.

تعیین پایه مویی که می‌خواهید رنگ کنید: درجه رنگ هر مو از ۱ تا ۱۰ مشخص می‌شود که در زمان رنگ زدن می‌بایست با آنها به خوبی آشنا باشید.

توجه به سلامت مو:

ایجاد یک فرمولاسیون خوب یکی از موارد ضروری است که نبود آن باعث صدمه رساندن به مو می شود. به همین منظور توجه کردن به سلامت رنگ مو یکی از نکات اصلی در رنگ کردن مو و ترکیب مواد شیمیایی است.

توجه به نوع اکسیدان:

قطعاً می‌دانید که اکسیدان‌ها دارای مواد شیمیایی هستند که می‌توانند به مو صدمه زیادی وارد کنند. از طرفی شماره هر اکسیدان متفاوت است. از این رو شناخت آنها در زمان رنگ کردن بسیار ضروری و لازم است.

مخلوط کردن مواد:

یکی از قدم‌های مهم، مرتبط با ترکیب مواد با یکدیگر است، به طور مثال نسبت مخلوط کردن رنگ و اکسیدان بسیار مهم است. اگر این ترکیبات به خوبی صورت نگیرد قطعاً ترکیب مناسبی ایجاد نمی‌شود و حتی ممکن است صدمات زیادی را وارد کند.

توجه به مدت زمان عمل کردن رنگ مو: عوامل زیادی در مدت زمان رنگ گرفتن مو دخیل هستند که باید با توجه به آنها مشخص کرد که رنگ در چه بازه زمانی بر روی موی سر قرار گیرد.

توجه!

دقت داشته باشید که در زمان ایجاد فرمولاسیون با ترکیبات رنگ مو به خوبی آشنا باشید. چرا که نداشتن آگاهی می‌تواند ضرر و زیان‌های زیادی را وارد کند. از آنجایی که اکثراً مواد ترکیبی شیمیایی هستند داشتن اطلاعات درباره آنها بسیار ضروری است. اگر فکر می‌کنید به اندازه کافی از اطلاعات در خصوص فرمولاسیون‌ها برخوردار نیستید از افراد متخصص در این حوزه کمک بگیرید.

از آنجایی که برخی از این مواد دارای ترکیباتی هستند که می‌توانند باعث صدمه رساندن شود پس بهتر است که قبل از استفاده از آنها آگاهی کامل داشت. به این صورت به بهترین ترکیب ایجاد می‌شود و هیچ گونه نگرانی وجود نخواهد داشت.

سخن نهایی

همان طور که در این مقاله به آن پرداختیم رنگ مو یکی از ترکیبات شیمیایی پر استفاده است که به منظور ایجاد تنوع مورد استفاده قرار می‌گیرد. فرمولاسیون ترکیب آنها می‌تواند بسیار متفاوت باشد چرا که هر ترکیب و هر رنگ از یک مواد خاص تشکیل شده است. اجزای تشکیل دهنده آنها متفاوت هستند چرا که پایداری رنگ مو از سه حالت موقتی، نیمه دائمی و دائمی تشکیل می‌شود. بهتر است برای تهیه این ترکیب شیمیایی از جایی خرید کرد که اطمینان کامل داشت. به این دلیل که مواد غیر درجه یک می‌تواند آسیب زیادی را به مو برساند. فراموش نکنید اگر شما هم در این زمینه تجربه‌ای دارید آن را با ما به اشتراک بگذارید.

امتیاز شما به این محصول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره فروش 24 ساعته