دهانشویه چیست؟

دهانشویه چیست؟

دهانشویه

دهانشویه بدون شک یکی از مهمترین محصولات مراقبتی و درمانی دهان و دندان است. شما برای بهداشت دهان و دندان خود از چه محصولاتی استفاده می کنید؟ آیا با دهان شویه و کاربرد آن آشنایی دارید؟ توجه نکردن به بهداشت دهان و دندان، باعث پوسیدگی و درد شدید دندان و همچنین بیماری های مربوط به لثه می شود. دهانشویه نیز مانند خمیر دندان از متداول ترین محصولات برای حفظ بهداشت دهان و دندان است که ما در این مطلب قصد داریم به انواع دهانشویه، نحوه استفاده از آن، فرمولاسیون آن و سایر نکات مربوط به این محصول بهداشتی بپردازیم. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

 

 

دهان شویه چیست؟

دهانشویه محصولی مایع می باشد که حاوی ماده ضد عفونی کننده است و از آن برای شستشو و از بین بردن بقایای غذای در دندان ها و لثه ها استفاده می شود. دهان شویه ها حاوی مواد مختلفی می باشند که هر کدام از آن ها خواص مختص به خود را دارد. این محصول باعث جلوگیری از ایجاد پلاک بر روی دندان ها شده و از تغییر رنگ دندان ها جلوگیری می نماید.

 

فواید دهانشویه

فواید دهانشویه

دهانشویه ها با توجه به فرمولاسیون تشکیل دهنده آن ها، فواید مختلفی دارند. که از جمله آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱_ جلوگیری از تشکیل پلاک و جرم دندان

۲_ جلوگیری از پوسیدگی دندان

۳_ کاهش التهاب لثه

۴_ ضد عفونی کردن محیط دهان

۵_ سفید و درخشان کردن دندان

۶_ ایجاد بوی خوشایند و حس تازگی در دهان

 

 

فرمولاسیون دهانشویه

در تولید دهانشویه از مواد مختلفی استفاده می شود که به نوع آن بستگی دارد. بیشتر حجم دهان شویه از آب تشکیل شده و موادی مانند فلوراید، سورفکتانت، آب اکسیژنه، کلرهگزیدین گلوکنات، سدیم کلرید، کلروفرم تیمول، منتول، متیل سالیسیلات، بوراکس، گلیسرین، آنتی باکتریال ها، ستیل پیریدینیوم کلراید، اسانس نعنا یا اکالیپتوس و … به آن اضافه می شود.

فلوراید موجود در دهانشویه، سبب تقویت دندان شده و از پوسیدگی آن جلوگیری می کند.

سدیم کلرید یا همان نمک طعام، از گذشته نیز همواره ماده ای ضدعفونی کننده شمرده می شود که از آن برای کاهش التهاب و چرک دندان استفاده می گردد.

کلرهگزیدین گلوکنات ماده دیگری است که در تولید دهان شویه از آن استفاده می شود. این ماده از رشد باکتری ها که باعث بوی نامطبوع دهان هستند، جلوگیری می نماید.

آب اکسیژنه یا هیدروژن پراکسید موجود در فرمولاسیون دهانشویه، باعث از بین رفتن باکتری های روی دندان و همچنین سفیدی و درخشندگی دندان ها می شود.

 

انواع دهانشویه

انواع دهانشویه

دهانشویه ها بر حسب مواد تشکیل دهنده آن ها، نوع کاربرد و مصرف، به چند گروه تقسیم می شوند که در ادامه به توضیح آن می پردازیم.

 

۱- دهان شویه بهداشتی

این نوع دهانشویه ها با از بین بردن باکتری های دهان، باعث سفید شدن دندان و از بین بردن بوی بد دهان می‌شوند. برخی از این دهان شویه ها حاوی مواد خوشبو کننده هستند که تاثیرگذاری آن موقت است. همچنین در ترکیبات برخی از آن ها، الکل نیز وجود دارد که از آن برای ضدعفونی کردن محیط دهان استفاده می شود.

 

۲- دهان شویه درمانی

این نوع دهانشویه ها خاصیت درمانی داشته و به منظور پیشگیری و یا درمان بیماری های دهان و دندان مورد استفاده قرار می گیرند. دهانشویه های درمانی برای کاهش التهاب لثه ها، جلوگیری از پوسیدگی و سوراخ شدن دندان ها و همچنین در دندانپزشکی استفاده می شوند.

 

از انواع دهانشویه های درمانی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

دهانشویه کلروهگزیدین: Chlorthexidine با فرمول مولکولی C22H30Cl2N10 نوعی دهان شویه درمانی پرمصرف در دندانپزشکی می باشد که از آن برای عفونت های دهان و لثه استفاده می شود. این ماده اثر کاتیونی و چسبندگی دارد که باعث اتصال به مواد مخاط دهانی شده و از تشکیل پلاک دندان جلوگیری می کند.

 

۳- دهانشویه لیسترین

لیسترین یک دهان شویه ضد میکروب و بدون الکل می باشد که برای جلوگیری از پوسیدگی دندان، کاهش ایجاد پلاک دندانی، کاهش التهاب لثه، ایجاد بوی مطبوع و … از آن استفاده می شود. لیسترین دارای خاصیت آنتی سپتیک و آنتی ژنژیوت است.

 

۴- دهانشویه فلوراید

دهانشویه های فلورایدی، در دو غلظت ۰.۰۵ و ۰.۲ عرضه می شوند که از غلظت کمتر آن هر روز و از غلظت بیشتر آن هفته ای یک بار می توان استفاده کرد. فلوراید مینای دندان را تقویت کرده و باعث درمان و جلوگیری از پوسیدگی دندان ها می شود. فلوراید از متداول ترین مواد در تولید دهان شویه ها می باشد.

 

۵- آرایشی

برخی از دهانشویه ها مانند آنتی سپتیک ها، حاوی الکل بوده و در دسته دهان شویه های آرایشی طبقه‌بندی می‌شوند. اما در خیلی از جوامع پزشکی، این نوع دهانشویه ها مورد تایید نمی باشند؛ چرا که الکل باعث خشکی و همچنین حساسیت دهانی می شود.

 

۶- دهانشویه گیاهی

با ترکیب نمک طعام و جوش شیرین و برخی از گیاهان که خاصیت آنتی باکتریایی دارند، دهانشویه های گیاهی ساخته می شود.

 

هر فرد بهتر است با توجه به ویژگی های بدنی خود مانند سن، جنسیت، بیماری های خاص، استعمال دخانیات و … با تجویز پزشک، دهانشویه ای مناسب خود تهیه کند.

 

   نحوه استفاده از دهانشویه

نحوه استفاده از دهانشویه

پس از مسواک کردن دندان ها و استفاده از نخ دندان، بعد از چند دقیقه می توان از دهانشویه استفاده کرد. طریقه صحیح استفاده از این محصول بهداشتی و زمان نگه داشتن در دهان، روی آن نوشته شده است. اما به طور میانگین، باید مقدار کافی از این مایع را به مدت ۲۰ تا ۴۰ ثانیه، در محیط دهان نگه داشته و غرغره کنید، تا با تمام سطوح دندان و لثه‌ها تماس پیدا کند.

توجه داشته باشید که نباید تا حدود نیم ساعت بعد از این کار چیزی میل کنید، تا این مواد در دهان و روی دندان ها باقی بماند.

 

 

نکات استفاده از دهانشویه

۱_ استفاده از دهانشویه برای کودکان زیر ۷ سال توصیه نمی شود. زیرا ممکن است مایع را قورت بدهند.

۲_استفاده از برخی از دهان شویه های قوی به مدت طولانی، ممکن است بر روی احساس چشایی فرد تاثیر بگذارد.

۳_ استفاده طولانی مدت از دهان شویه های حاوی الکل، موجب خشکی دهان و تحریک لثه ها می گردد.

۴_ بعضی از افراد ممکن است به یک ماده در ترکیبات دهانشویه حساسیت داشته باشند که باید با توجه به نظر پزشک متخصص، دهان شویه مناسب خود را تهیه کنند.

 

امتیاز شما به این محصول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره فروش 24 ساعته