اسید استئاریک در شمع سازی

اسید استئاریک در شمع سازی

کاربرد اسید استئاریک در شمع سازی

اسید استئاریک در شمع سازی یکی از مهمترین و موثرترین مواد اولیه محسوب می شود. استفاده از شمع از دیرباز در بین مردم کشورهای مختلف رواج داشته است؛ اما امروزه نه فقط به عنوان تامین روشنایی و گرما، بلکه به عنوان یک وسیله تزئینی، برای ایجاد محیطی آرامش بخش و رمانتیک، از شمع ها استفاده می شود. در ادامه به توضیح روش ساخت شمع و کاربرد اسید استئاریک در شمع سازی می پردازیم.

همچنین برای خرید این محصول می توانید به صفحه مربوط به خرید اسید استئاریک وارد شوید.

 

شمع چیست؟

شمع چیست؟

شمع یا Candle که در زبان فارسی با نام های سپندار یا شماله نیز شناخته می شود، شامل یک فیتیله قابل اشتعال است که در یک محیط موم مانند یا ماده قابل اشتعال دیگری، نظیر پیه قرار گرفته است. ماده قابل اشتعال می‌تواند معطر باشد تا با سوختن، رایحه خود را در فضا پخش کند. از گذشته تا کنون روش های شمع سازی تغییر چشمگیری نکرده است و فقط موم های مورد استفاده، جایگزین شده اند؛ مانند موم زنبور عسل، روغن کلزا، روغن نهنگ، پارافین و … . و بقیه مواد نظیر اسید استئاریک در شمع سازی، در فرمولاسیون ساخت و مواد اولیه این صنعت، از گذشته تا کنون تقریبا بدون تغییر باقی مانده اند.

شمع های معطر با ایجاد یک نور ملایم و رایحه خوش، باعث ایجاد انرژی مثبت در فضا می شوند. از این جهت در مراسم های گوناگون می توان از انواع مختلف آن ها استفاده کرد.

 

کاربرد اسید استئاریک در شمع سازی

اسید استئاریک در شمع

اسید استئاریک یا Stearic acid با فرمول مولکولی C18H36O2 و جرم مولکولی ۲۸۴.۴ گرم بر مول، یک اسید چرب اشباع می باشد (پیوند دوگانه ندارد.) که جامدی سفید رنگ بوده و به شکل موم است. بدیهی است که این موم در آب نامحلول می باشد، ولی در الکل می تواند حل شود. اسید استئاریک در دمای ۳۸۳ درجه سلسیوس به جوش می آید و در دمای ۷۰ درجه سلسیوس ذوب می شود.

یکی از روش های تولید این ماده، واکنش اسید با چربی در فشار و دمای بالا است. بیشترین کاربرد اسید استئاریک در شمع سازی و تولید مواد آرایشی می باشد.

این ماده نباید با پوست، چشم و بینی برخورد داشته باشد. چرا که ماده ای حساسیت زا و خطرناک است. همچنین نگهداری و انبار کردن این ماده نیز مستلزم رعایت نکات ایمنی می باشد. یکی از مهمترین نکات در خصوص نگهداری این ماده، این است که استئاریک اسید باید به دور از اکسید کننده ها قرار داشته باشد.

بر اساس روش تولید این ماده، می توان آن را به دو دسته حیوانی و گیاهی تقسیم کرد. اسید استئاریک در کرم سازی، تولید مواد شوینده، شمع سازی، داروسازی، لاستیک سازی و … کاربرد دارد. این محصول در بسته بندی های مناسب و حجم های مختلف قابل تهیه می باشد.

 

استفاده از اسید استئاریک در شمع سازی

استفاده از اسید استئاریک در شمع سازی

برای استحکام شمع، افزایش زمان سوختن، افزایش رایحه، افزایش ماندگاری و شفافیت شمع، از اسید استئاریک در شمع سازی استفاده می شود.

برای استفاده از اسید استئاریک در تولید شمع، آن را ذوب کرده و با موم انتخابی، مخلوط می کنند. این نسبت باید ۱۰ به ۹۰ باشد. (اسید استئاریک ۱۰ و موم ۹۰)

ساخت شمع با استفاده از فیتیله، پارافین یا موم، استئاریک اسید و قالب انجام می شود.

بعد از حرارت دادن و ذوب کردن موم یا پارافین که قسمت اصلی شمع را تشکیل می‌دهند، اسید استئاریک را به نسبت گفته شده به آن اضافه کرده، سپس داخل قالب ریخته و فیتیله را از وسط موم بیرون می‌کشند. بهتر است دیواره بیرونی قالب، با جسم سردی مانند آب یا یخ در تماس باشد تا زمان سرد شدن موم کوتاه تر گردد.

در شمع سازی صنعتی، مرحله ای به نام اکستروژن یا Extrusion وجود دارد که در طی آن با فشرده کردن موم، هوای بین آن خارج شده و در نتیجه استحکام شمع افزایش پیدا می‌کند.

همانطور که قبلا گفته شد، اسید استئاریکی که به موم ذوب شده اضافه می‌شود، باعث استحکام شمع شده و از شکستن آن جلوگیری می کند. همچنین باعث می شود تا شمع دیرتر بسوزد. این مهمترین دلیل اتسفاده از اسید استئاریک در شمع سازی است.

 

۳/۵ - (۲ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره فروش 24 ساعته