سرنج چیست؟ کاربرد های تترا اکسید سرب

حضور ترکیبات شیمیایی در زندگی انسان، تا کنون توانسته است که دگرگونی های بسیار زیاد ایجاد کند. در واقع ترکیبات شیمیایی به زندگی انسان رنگ و بویی نو هدیه داد و انجام بسیاری از فرآیندها را عملی کرد. ترکیبات شیمیایی بسیار زیادی در سراسر دنیا مورد استفاده قرار می گیرد که سرنج، یکی از ترکیبات شیمیایی کاربردی در صنایع گوناگون می باشد.

حال ممکن است سوالات بسیاری ذهن شما را به خود درگیر کرده باشند که سرنج چیست؟ این ماده شیمیایی چه ویژگی هایی دارد؟ در کدام صنایع می توان از سرنج استفاده کرد؟ و… در این مقاله سعی کرده ایم پاسخ تمامی سوالات متداول را بدهیم تا در صورت نیاز به این ماده شیمیایی بتوانید بهترین تصمیم گیری را انجام دهید.

سرنج چیست؟

در قدم اول سعی داریم شما را با این ترکیب شیمیایی آشنا کنیم. سرنج نوعی ترکیب شیمیایی کاربردی محسوب می شود که با نام تترا اکسید سرب Tetroxide Lead نیز در دنیای صنعت مشهور است.

سرنج از کنار هم قرار گرفتن و پیوند بین سه عدد عنصر سرب با نماد شیمیایی Pb و چهار عدد عنصر اکسیژن با نماد شیمیایی O تشکیل می شود و فرمول شیمیایی آن به صورت Pb3O4 می باشد. به علاوه جرم مولی سرنج، حدودا معادل ۶۸۵ g/mol می باشد.

تترا اکسید سرب، نوعی اکسنده قوی محسوب می شود که در خانواده اکسیدهای قلیایی قرار دارد. همچنین چگالی آن معادل ۳.۸ g/Cm3 است.

این ترکیب شیمیایی کاربردهای گسترده ای در صنایع مختلف نظیر صنعت تولید شیشه، صنعت سفال گری، صنعت تولید رنگ و… مورد استفاده قرار می گیرد. به علاوه از کاربردهای سرنج در کشور ایران می توان به حضور در ساختار نارنجک های دستی که در چهارشنبه سوری ها استفاده می شود، اشاره کرد.

ویژگی ها مشخصات سرنج:

با دانستن خواص و ویژگی های هر ماده شیمیایی، در زمان خرید می توانید بهتر تصمیم گیری کنید. در این قسمت سعی کرده‌ ایم خواص و ویژگی‌های سرنج را به صورت کامل بیان کنیم. با ما همراه باشید…

سرنج از جمله ترکیبات شیمیایی جامد محسوب می شود که شکل معدنی آن به صورت بلورهای چهارضلعی یافت می شود که به ندرت در صنعت مورد استفاده قرار می گیرد.

اما با انجام برخی از تغییرات، سرنج به حالت پودری و گردی مورد استفاده قرار می گیرد وعموما به رنگ قرمز یافت می شود. به علاوه سرنج در زمره محصولات شیمیایی سمی و سرطان زا قرار می گیرد.

این محصول شیمیایی اکسید کننده ای قوی با خاصیت انفجاری می باشد. سرنج ماده ای نامحلول در آب است اما حضور آن در برخی از واکنش ها می تواند به حلالیت هرچه بهتر اکسیدهای رنگی کمک کند.

از دیگر خواص و ویژگی های تترا اکسید سرب می توان به بهبود و افزایش خاصیت کشسانی لعاب شده اشاره کرد. همچنین این محصول شیمیایی می تواند به نرم کردن و افزایش خاصیت انعطاف پذیری لعاب، کمک بسیار بزرگی کند.

سرنج با دمای ذوب ۴۸۰ درجه سانتی گراد، در خانواده فلاکس ها نیز حضور دارد و می تواند به عنوان ماده کمک ذوب در صنعت مورد استفاده قرار گیرد. همچنین خاصیت ضد زنگ سرنج باعث شده است که بتوان از آن به عنوان ماده ضد زنگ استفاده کرد.

به علت خواص و ویژگی های منحصر به فرد این محصول شیمیایی، در صنایع گوناگون مورد استفاده قرار می گیرد.

 

کاربردهای سرنج:

امروزه از سرنج برای صنایع گوناگون استفاده می شود و کاربردهای گسترده ای در زمینه های مختلف دارد‌. در این قسمت سعی داریم شما را با برخی از کاربردهای اصلی این ترکیب آشنا کنیم.

سرنج در صنعت تولید شیشه:

برای تولید انواع و اقصام شیشه ها و پنجره ها به ویژه شیشیه های سربی از سرنج استفاده می شود. در واقع می توان گفت بیشترین مصرف سرنج در صنعت تولید شیشه است.

کاربرد تترا اکسید سرب در صنعت سفال سازی:

از دیگر کاربردهای سرنج می توان به استفاده از آن در صنعت سفال سازی اشاره کرد. حضور سرنج در صنعت سفال سازی به لعاب دادن و ایجاد خاصیت کشسانی بهتر کمک بسیار بزرگی می کند.

کاربرد سرنج در صنعت برق:

کارایی سرنج در صنعت برق، بسیار گسترده است. در واقع از سرنج برای ساخت و تولید تجهیزات و اتصالات، اجزا الکتریکی، پیزوفایل و… مورد استفاده قرار می گیرد.

سرنج در صنعت ساختمان سازی:

یکی دیگر از کاربردهای سرنج در صنعت ساختمان سازی می باشد. برای تهیه و تولید سیمان، شیشه های ساختمانی و… از سرنج استفاده می شود.

کاربرد سرنج در صنعت رنگ سازی:

از آن جایی که سرنج خاصیت ضد زنگی دارد، به همین علت از آن می توان در تهیه و تولید رنگ های ضد زنگ استفاده کرد. در واقع سرنج از تبدیل شدن آهن به اکسید آهن جلوگیری کند.

سرنج در صنعت تولید سرامیک:

در صنعت تولید سرامیک می توان از خاصیت لعاب دادن استفاده کرد. زیرا این امر می تواند تاثیری مثبت بر روی فرآیند تولید سرامیک استفاده کرد.

تترا اکسید سرب در صنعت ماشین سازی:

سرنج در صنعت ماشین سازی نیز کارآیی خاص خود را دارد. در واقع از سرنج می توان در صنعت باتری سازی خودرو استفاده کرد.

سرنج در ساخت مواد منفجره:

از آنجایی که سرنج خاصیت اکسنده ای قوی دارد می توان از آن با ترکیب مواد مشخصی، مواد منفجره ساخت و از آن در وسایل آتش بازی استفاده کرد.

تترا اکسید سرب

 

شرایط نگهداری از تترا اکسید سرب:

همان طور که گفته شد، تترا اکسید سرب نوعی ماده سمی و انفجار زا می باشد. پس نگهداری از آن امری بسیار حائز اهمیت بوده و می بایست نکات اولیه رعایت شود.

در قدم اول برای نگهداری از این محصول شیمیایی، محیطی سرد و خشک مهیا کنید. این محیط می بایست به دور از نور خورشید باشد و تهویه مناسب داشته باشد.

در قدم دوم به خاطر داشته باشید که تترا اکسید سرب می بایست به دور از سایر محصولات شیمیایی قرار گیرد. سرنج ماده ای واکنش پذیر محسوب می شود و  در صورت تماس با برخی از مواد شیمیایی همچون اکلیل آلومینیوم، می تواند به سرعت منفجر شود و صدای مهیبی به همراه داشته باشد.

در قدم سوم، با احتیاط تترا اکسید سرب را جابجا کنید و مورد استفاده قرار دهید. زیرا این محصول شیمیایی به صورت گَرد مورد استفاده قرار می گیرد و می تواند برای انسان خطرناک باشد.

 

چگونگی استفاده از سرنج:

افرادی که با مقادیر گوناگونی از سرنج سر و کار دارند، می بایست نکات ایمنی اولیه را رعایت کنند. این نکات شامل:

استفاده از روپوش مناسب و دستکش محافظ: با رعایت این امر، آسیب های وارده بر پوست را به حداقل می رسانید و دیگر شاهد مشکلات پوستی نخواهید بود.

استفاده از ماسک های مخصوص: از آنجایی که این محصول شیمیایی حالت پودری و گردی دارد، در هنگام جابه جایی ممکن است گردهای آن در هوا پخش شود، به همین علت توصیه می شود که از ماسک های تنفسی مخصوص استفاده شود.

استفاده از عینک های مخصوص: در صورتی که سرش درمجاورت چشم قرار گیرد، می‌ تواند باعث سوزش و خارش شدید شود. به همین علت توصیه می شود که از عینک های مخصوص و محافظ استفاده کنید تا مشکلات این چنینی به حداقل برسد.

 

خرید سرنج:

اکنون که به پایان مطلب رسیده ایم، با ویژگی ها، خواص، شرایط نگهداری، چگونگی استفاده، کاربردها و… این محصول شیمیایی کاربردی آشنا هستید.

حال می ‌توانید بهترین شکل در زمینه خرید این محصول شیمیایی تصمیم گیری کنید. برای خرید سرنج با کیفیت بالا و درجه یک می بایست از مراکز معتبر و باسابقه خرید کنید. یکی از مراکز معتبر کشور در زمینه توزیع مواد شیمیایی، شرکت نگین تجارت پیام می باشد که بیش از ۲۰ سال سابقه درخشان در این زمینه دارد.

یکی از هزاران محصول شیمیایی که توسط شرکت نگین تجارت پیام به تولیدکنندگان عزیز کشور عرضه می شود، سرنج با کیفیت بالا می باشد. هم اکنون انبارهای شرکت، آمادگی لازم برای توزیع و پخش این محصول شیمیایی به اقصا نقاط کشور را دارد.

برای ثبت سفارش خود می‌ توانید با شماره تماس های درج شده در سایت شرکت نگین تجارت پیام تماس بگیرید و اطلاعات لازم را کسب کنید.

قیمت سرنج:

قیمت تمامی محصولات شیمیایی روزانه دستخوش تغییرات بسیار زیادی می شود. به همین علت برای اطلاع از آخرین قیمت این ماده شیمیایی می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید و سفارش خود را به ثبت رسانید.

۴.۱/۵ - (۳۹ امتیاز)

One thought on “سرنج چیست؟ کاربرد های تترا اکسید سرب

  1. مموتسار says:

    قالب سازی استفاده میکنیم بعنوان یکجور اشکار ساز نقاط غیر هم سطح اما الان با مطلب شما فهمیدم سمی و خطرناک اما ما با روغن ۴۰ ترکیب میکردیم ولی باز باید ماسک دستکش بزنیم ، ترکیبش با پودرهای فلزی و قابل سوختن خطر ناک و درجا منفجر میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره فروش 24 ساعته