ضد یخ چیست؟ کاربرد ها و انواع ضد یخ ها

ضد یخ

نام ضد یخ برای تمامی افراد آشنا است و تا حدودی آن آشنا هستید. اما ممکن است سوالات زیادی ذهن شما را به خود درگیر کرده باشد که ضد یخ چیست؟ بهترین زمان تعویض آن چه زمانی است؟ و… در این مقاله سعی داریم هرچه بهتر شما را با این ماده کاربردی آشنا کنیم و پاسخ تمامی سوالات را بدهیم. با ما همراه باشید.

ضد یخ چیست؟

قبل از هر چیزی قصد داریم شما را با مفهوم ضد یخ آشنا کنیم. ضد یخ در واقع مایع خنک کننده موتور می باشد که در فاز مایع به سر می برد و بر پایه آب است. ضد یخ، به منظور خنک کردن موتورهای گوناگون مورد استفاده قرار می گیرد‌.

به طور کلی می توان گفت که ضد یخ خنک کننده ثانویه محسوب می شود. چرا که تمامی موتورها به دستگاه هایی همچون سیستم های خنک کننده، تهویه هوا و… مجهز است.

در زمان های گذشته برای خنک کردن موتور و انتقال حرارت از آب استفاده می کردند که مشکلات زیادی به همراه داشت. به همین علت جامعه بشری به دنبال ماده ای با ویژگی خنک کنندگی بدون مشکلاتی که آب به همراه داشت، بود. از این رو ضد یخ با ویژگی های متعدد تولید شد.

ضد یخ با نام لاتین antifreeze از جمله محصولات شیمیایی محسوب می شود که با کاهش دادن نقطه انجماد سیلات، از یخ زدگی آن ها در فصل زمستان جلوگیری می کند. همچنین از ضد یخ در فصل تابستان نیز استفاده می شود. در واقع ضد یخ می تواند نقطه جوش سیالات را افزایش دهد تا از جوش آوردن دستگاه ها و موتورها جلوگیری کند.

 

فواید و کاربرد ضد یخ خودرو 

برای اینکه بتوانید هر چه بهتر با ضد یخ آشنا شوید، می بایست با وظایف آن در موتور خودرو خود آشنا شوید‌. ضد یخ وظایف متعددی دارد که در این قسمت به برخی از وظایف آن اشاره می کنیم:

جلوگیری از یخ زدگی:

همان طور که از نام این محصول شیمیایی پیداست، ضد یخ مهمترین وظیفه خود را با جلوگیری از یخ زدگی ایفا می کند. اگر به قطعات موتور خودرو خود دقت کنید، خواهید دید که اکثر قطعات از جنس فلز هستند. حال اگر آبی که در موتور خودرو جریان دارد، به علت افزایش دما در فصول سرد سال، یخ بزند، می تواند مشکلات جدی و حاد در موتور خودرو ایجاد کند. در واقع می تواند منجر به ترک برداشتن قطعات درون خودرو شود. با افزودن مقادیری از ضد یخ، می توان نقطه انجماد آب را کاهش داد.

جلوگیری از جوش آوردن:

بسیاری از افراد گمان می کنند که ضد یخ، تنها در فصول سرد سال مورد استفاده قرار می گیرد. اما این باور کاملاً غلط می باشد. در واقع ضد یخ، ضد جوش نیز محسوب می شود و در فصول گرم نیز می بایست در موتور خودرو حضور داشته باشد. در فصل تابستان گاهی دمای هوا می تواند تا بیش از ۴۰ درجه سانتی‌گراد نیز بالا رود. در این صورت لازم است ماده ای دمای موتور را کاهش دهد. ضد یخ می تواند با افزایش نقطه جوش، از جوش آوردن خودرو، جلوگیری کند.

رسوب زدایی:

در قطعات مختلف خودرو که آب در آن جریان دارد، ممکن است رسوباتی وجود داشته باشد. این رسوبات ممکن است در فعالیت اجزا ماشین تخلخل ایجاد کند. ضد یخ می تواند نقش یک رسوب زدا را نیز ایفا کند.

حفاظت از قطعات فلزی:

یکی از وظایفی که ضد یخ ها در موتور خودرو دارند، محافظت از قطعات فلزی در برابر خوردگی و ایجاد اکسید آهن و.. می باشد که بسیاری از افراد از وجود این ویژگی مهم مطلع نیستند.

 

انواع ضد یخ:

انتخاب ضد یخ مناسب، نقش بسیار زیادی در سلامت موتور و در نهایت خودرو دارد. در این قسمت سعی داریم شما را با انواع ضد یخ آشنا کنیم تا بتوانید در زمان مصرف بهترین تصمیم را اتخاذ کنید.

به طور کلی ضد یخ ها بسته به موادی که برای تولید آن ها مورد استفاده قرار گرفته است به دو نوع تقسیم می شوند:

ضد یخ های معدنی:

ضد یخ های معدنی بیشترین کاربرد را دارد و عمده مصارف ضد یخ مربوط به ضد یخ های معدنی است. اگر از این نوع ضد یخ ها استفاده می کنید، می بایست پس از گذشت یک سال به تعویض آن اقدام کنید.

ضد یخ های آلی:

این نوع ضد یخ ها پایه آلی داشته و کمتر مورد استفاده قرار می گیرند و عمر مفید آن ها حدود سه سال است.

 

مواد اولیه ضد یخ ها:

ضد یخ ها به صورت خام مورد استفاده قرار نمی گیرند بلکه در ساختمان خود مقادیری از برخی از محصولات شیمیایی دارند که در قسمت برخی از آن ها را معرفی خواهیم کرد.

  • سدیم سیلیکات
  • سدیم مولیبدات
  • دی سدیم فسفات

و…

حضور هر یک از این مواد افزودنی بیانگر یکی از خواص و ویژگی های ضد یخ می باشد. به عنوان مثال حضور دی سدیم فلورسین باعث ایجاد رنگ سبز ضد یخ است که بتوان به راحتی آن را از سایر محصولات شناسایی کرد. همچنین ضد یخ ها دارای بویی مشخص و زننده هستند که حاکی از حضور ماده شیمیایی تحت عنوان تولی تری آزول می باشد.

 

شرایط نگهداری از ضد یخ ها:

ضد یخ ها موادی آتش گیر هستند و می بایست مخازن آن، چه در زمان حمل و نقل و چه در زمان مصرف، به دور از هر گونه منبع گرما و حرارت قرار گیرد.

همچنین ضد یخ ها خاصیت اسیدی داشته و می تواند مشکلاتی ایجاد کند. به همین علت می بایست ضد یخ ها در ظروفی با جنس و درپوش های مناسب قرار داشته باشند.

از دیگر خواص ضد یخ ها می توان به خاصیت ضد خورندگی آنها اشاره کرد. از این رو این گونه مواد شیمیایی، می بایست به دور از انواع مواد آلی، کلرات ها، نیترات ها و… قرار گیرد. چرا که می تواند مشکلات بسیار زیادی ایجاد کند.

روش استفاده از ضد یخ ها:

اگر با ضد یخ ‌ها سر و کار دارید، به خاطر داشته باشید که ضد یخ ها می توانند باعث ایجاد آسیب جدی به پوست شوند و در برخی از موارد می تواند منجر به سوختگی شود. به همین علت استفاده ازدستکش و لباس های مناسب، به شدت توصیه می شود.

همچنین اگر ضد یخ ها به طور اتفاقی وارد دهان شوند، می توانند مشکلاتی حاد برای افراد ایجاد کنند. به همین منظور در صورت بروز این حادثه با مقادیر زیادی از آب دهان را شستشو داده و سریعا به پزشک مراجعه کنید.

امتیاز شما به این محصول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره فروش 24 ساعته