شیرین کننده مصنوعی چیست؟ انواع شیرین کننده های مصنوعی

شیرین کننده مصنوعی

به طور کلی به تمامی مواد خوراکی که طعم شیرینی به سایر محصولات غذایی می بخشند، شیرین کننده می گویند. حضور شیرین کننده ها در خوراکی ها و نوشیدنی ها، می تواند باعث ایجاد خاصیت نگهدارندگی نیز شود و نقش بسیار بزرگی در زندگی انسان ایفا می کند.

انواع شیرین کننده ها

شیرین کننده های طبیعی:

شیرین کننده های طبیعی از جمله سالم ترین مواد قندی هستند که از گذشته های دور تا به امروز مورد استفاده قرار گرفته است. شیرین کننده های طبیعی انواع مختلفی دارند به عنوان مثال شربت غلیظ میوه ها، مالت جو، گلوکز، عسل، سوکونات (بر پایه نیشکر) و… .

شیرین کننده های مصنوعی

با گذشت زمان و افزایش مصرف شیرین کننده های طبیعی، انسان با مشکلاتی نظیر بیماری های گوناگون روبه رو شد. به همین علت به ناچار به منابع مصنوعی شیرین کننده ها روی آورد. برای آشنایی بهتر با شیرین کننده های مصنوعی، انواع آن، فواید و مضرات آن مطالبی جمع آوری شده و در اختیار شما عزیزان قرار گرفته است. با ما همراه باشید… 

انواع شیرین کننده ها

شیرین کننده مصنوعی چیست؟

شیرین کننده های مصنوعی، به گروهی از شیرین کننده ها گفته می شود که از مواد طبیعی مشتق نشده باشد. این نوع از شیرین کننده ها در دسته افزودنی ها به شمار می روند که به منظور ایجاد طعم شیرین به مواد غذایی و نوشیدنی ها افزوده می شوند. شیرین کننده های مصنوعی شیرینی و طعم شکر و قند را دارند با این تفاوت که کالری کمتری نسبت به مواد قندی دارند. به همین علت شیرین ‌کننده‌ های مصنوعی در بسیاری از موارد، جایگزین شیرین کننده های طبیعی شدند.

شیرین کننده های مصنوعی را شیرین کننده های غیر مغذی نیز می نامند که از مواد شیمیایی تولید شده است. این محصولات شیمیایی توانایی تحریک گیرنده های طعم شیرین زبان را دارند و با خوردن و یا چشیدن آن، فرد شیرینی را حس می کند.  به همین علت شیرین ‌کننده‌های مصنوعی معمولا برای تولید محصولات و مواد غذایی رژیمی و سالم مورد استفاده قرار می گیرند.

مواد غذایی که دارای این شیرین کننده ها هستند، معمولاً به افرادی که به بیماری هایی همچون دیابت یا قند خون مبتلا هستند، پیشنهاد می شود. چرا که در بدن متابولیزه نمی‌ شود. در نتیجه میزان قند بدن ثابت می ماند.

امروزه شیرین ‌کننده‌های مصنوعی کاربرد گسترده ای در صنایع غذایی دارند و در رژیم غذایی به افراد زیادی قرار دارند. در ادامه به شهر دقیق در این نوع شیرین کننده ها می پردازیم…

 

مزایای استفاده از شیرین کننده های مصنوعی:

اولین مزیت استفاده از شیرین‌ کننده‌های مصنوعی، شیرینی زیاد آن می باشد. در واقع حجم بسیار کم از شیرین کننده های مصنوعی، شیرینی بسیار زیادی دارند.

دومین مزیت استفاده از شیرین کننده های مصنوعی، کالری بسیار کم آن نسبت به شیرین کننده های طبیعی است. در واقع اکثر شیرین کننده های مصنوعی هیچ کالری ندارند.

سومین مزیت استفاده از آن کربوهیدرات نبودن آن است‌. به علت وجود این مزیت، افرادی که مشکل قند خون دارند، می توانند از این محصولات استفاده کنند.

 

فواید شیرین کننده های مصنوعی:

با ظهور شیرین کننده های مصنوعی، افراد زیادی که منع استفاده از شیرینی ها را داشتند، توانستند بار دیگر از محصولات با طعم شیرین استفاده کنند. استفاده از شیرین کننده های مصنوعی فوایدی نیز به همراه داشت، همچون:

کنترل وزن:

اگر بخواهیم شکر به عنوان یک شیرین کننده طبیعی از نظر کالری بررسی کنیم، می توان گفت که یک گرم شکر حدود ۴ کیلوکالری، انرژی دارد. اما یک گرم از شیرین کننده های مصنوعی هیچ کالری ندارد. به همین علت مصرف آن بر روی افزایش وزن تاثیر ندارد و در واقع باعث کنترل وزن می شود.

کنترل دیابت:

افرادی که درگیر بیماری دیابت هستند، نباید از محصولات قندی استفاده کنند. اما استفاده از محصولات غذایی که دارای شیرین کننده های مصنوعی هستند، مشکلی ندارد. اما برای کسب اطلاعات بیشتر، افرادی که به این بیماری مبتلا هستند، قبل از مصرف هر نوع ماده شیرین با پزشک خود مشورت کنند.

سلامت دندان ها:

از زمان های گذشته تاکنون آسیب شیرین کننده های طبیعی به دندان ها، امری غیر قابل انکار بوده است. با ظهور شیرین کننده های مصنوعی این مشکل بر طرف شد. چرا که شیرین کننده های مصنوعی، اثری مخرب بر روی دندان ها ندارند.

 

شیرین کننده های مصنوعی  

انواع شیرین کننده های مصنوعی:

شیرین کننده های مصنوعی انواع مختلفی دارند که در این قسمت سعی داریم رایج ‌ترین آن ها را به شما عزیزان معرفی کنیم:

آسپارتام:

یکی از انواع شیرین کننده های مصنوعی که کاربردهای بسیار زیادی در تولید محصولات غذایی دارد، آسپارتام می باشد که از زمان های گذشته تاکنون مورد استفاده قرار گرفته است. آسپارتام در بیش از ۵ هزار محصول خوراکی حضور دارند و افراد گوناگونی از آن استفاده می کنند.

این نوع شیرین کننده کالری کمی دارد و شیرینی آن تقریبا ۱۸۰ برابر شکر است. آسپارتام در محصولاتی نظیر آب نبات، نوشابه، ماست، ژله، آدامس و… حضور دارد.

ساخارین:

ساخارین از جمله ابتدایی ترین شیرین کننده ها می باشد که حدود ۱۵۰ سال است که مورد استفاده قرار گرفته است. این نوع شیرین کننده کالری بسیار کمی دارد اما شیرینی آن حدود ۴۰۰ برابر بیشتر از ساکارز است. ساخارین کاربردهای گسترده ای در زمینه های مختلف دارد. از جمله کاربردهای شایع ساخارین می توان به استفاده از آن در تولید خمیر دندان ها اشاره کرد.

آسه سولفام پتاسیم:

این نوع شیرین کننده در ساختار خود کربن با نماد C، نیتروژن با نماد N، هیدروژن با نماد H، اکسیژن با نماد O، پتاسیم با نماد K و سولفور با نماد S دارد. در رابطه با کالری این شیرین کننده می توان گفت که هیچ کالری ندارد اما جزو مواد پایدار محسوب می شود.

از کاربردهای آسه سولفام پتاسیم می توان به استفاده از آن برای تولید نوشیدنی ها اشاره کرد. حضور این ماده می تواند باعث ارتقای طعم و شیرینی نوشیدنی ها شود.

سوکرالوز:

سوکرالوز نوعی شیرین کننده مصنوعی است که از جمله شیرین ترین محصولات محسوب می شود‌. میزان شیرینی سوکرالوز از سایر شیرین کننده های مصنوعی بیشتر است‌‌. در واقع میزان شیرینی آن حدود دو برابر بیشتر از ساخارین و سه برابر بیشتر از آسپارتام است.

مزیت سوکرالوز نسبت به سایر مواد شیرین کننده، مقاومت آن در برابر دمای بالا و محیط های اسیدی می باشد. به همین علت کاربردهای گسترده ای در زمینه های مختلف دارد‌.

از کاربردهای سوکرالوز می توان به استفاده از آن در فرایند ساخت نوشابه، انواع کنسروها و… اشاره کرد.

 

خرید شیرین کننده های مصنوعی:

همان طور که گفته شد شیرین ‌کننده‌های مصنوعی انواع گوناگونی دارند و هر کدام برای مصارف خاص مورد استفاده قرار می ‌گیرند. اگر قصد خرید و تهیه یک و یا چند نوع از شیرین کننده ها مصنوعی را دارید، می بایست از مراکز معتبر و با سابقه کشور خرید کنید.

شرکت نگین تجارت پیام با بیش از ۲۰ سال سابقه درخشان در زمینه توزیع مواد شیمیایی درجه یک، آمادگی خود را جهت عرضه انواع مواد شیرین کننده مصنوعی اعلام می کند. همواره شیرین کننده های مصنوعی با تنوع بالا، در انبارهای شرکت نگین تجارت پیام موجود و آماده ارسال به اقصا نقاط کشور است. برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

قیمت شیرین کننده های مصنوعی:

قیمت شیرین کننده های مصنوعی همچون سایر محصولات شیمیایی، روزانه دستخوش تغییرات بسیار زیادی می شود.  برای اطلاع از آخرین قیمت انواع شیرین کننده های مصنوعی، شرایط نگهداری از آن، چگونگی استفاده از آن و… می توانید با شماره های درج شده در سایت شرکت نگین تجارت پیام تماس بگیرید و اطلاعات لازم را کسب کنید.

امتیاز شما به این محصول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره فروش 24 ساعته