تالک چیست؟ – کاربرد ها و انواع تالک

تالک

تالک چیست؟

تالک با نام لاتین talc، از جمله ترکیبات شیمیایی کاربردی در صنایع گوناگون می باشد که روزانه افراد بسیار زیادی به ویژه خانم ها با آن سر و کار دارند. تالک در ساختار انواع لوازم آرایش به خصوص لوازم آرایش هایی که حالت پودری دارند، حضور دارند.

تالک در ساختار خود موادی نظیر اکسیژن، هیدروژن، منیزیم و سیلیسیوم دارد و از ۲ عدد عنصر هیدروژن با نماد H، ۳ عدد عنصر منیزیم با نماد Mg، ۴ عدد عنصر سیلیسیوم با نماد Si و ۱۲ عدد عنصر اکسیژن با نماد O تشکیل شده است. فرمول شیمیایی تالک به صورت H2Mg3(SiO3)4 است.

این ماده معدنی نوعی کانی سیلیکات منیزیم آب دار است که با نام های دیگری همچون سنگ صابون، منیزیم سیلیکات مونو هیدرات و تالکوم نیز مشهور است.

ساختار تالک به گونه ای است که پیوندهای بین مولکولی ضعیفی دارد. به همین علت ممکن است برخی از اتم ها در ساختار آن جای گیرند و منجر به تشکیل ماده ای جدید شود. به عنوان مثال، اتم های آهن می توانند جایگزین اتم های منیزیم شوند و منجر به تشکیل مینسوتوئیت شود و یا اتم های آلومینیوم جایگزین اتم های منیزیم شوند و منجر به تشکیل پیروفیلیت شود.

 

ویژگی های تالک:

تالک در فاز جامد به سر می برد و به حالت پودری سفید رنگ یافت می شود. این پود جزو نرم ترین ها محسوب می شود و سختی آن بسیار پایین است. به همین علت نسبت به سایر مواد پودری متمایز شده است. تالک با رنگ های دیگری همچون سبز، قهوه ای، خاکستری و بی رنگ نیز یافت می شود.

بسیاری از افراد گمان می ‌کنند که تالک همان پودر بچه است. اما این امر نادرست است و این دو محصول شیمیایی تفاوت های اساسی با یک دیگر دارند.

تالک دانسیته بسیار بالایی دارد و تمامی پیوندهای مولکولی بین این ترکیب شیمیایی ضعیف هستند. به علت این دو ویژگی، تالک ماده ای بسیار نرم، چرب و لیز است. از این رو تالک جاذب بسیار خوب آب و رطوبت است و می تواند باعث خشک نگه داشتن پوست شود. به همین علت در صنعت ساخت و تولید لوازم آرایش پرکاربرد است.

این ترکیب شیمیایی نوعی باز است و خاصیت بازی دارد. Ph تالک معادل ۹ می باشد. این ماده معدنی، ماده ای بدون بو است و وزن مولکولی آن حدوداً ۳۷۹ g/mol است.

 

خواص تالک:

اگر قصد تهیه و استفاده از تالک برای صنایع گوناگون دارید، می بایست با خواص آن آشنا شوید تا بتوانید به بهترین شکل تصمیم گیری کنید. در این قسمت سعی داریم شما را با خواص مهم این محصول آشنا کنیم.

از جمله بارزترین خواص تالک درخشندگی و نرمی آن می باشد. این پودر در واقع نرم ترین پودر در میان تمامی محصولات شیمیایی می باشد.

تالک ماده ای واکنش ناپذیر و پایدار در برابر سایر مواد شیمیایی است. به همین علت نگهداری از آن کار دشواری نیست. همچنین این ماده شیمیایی در آب و اسیدهای ضعیف کاملا نامحلول است. به علاوه تالک حالت روغنی و چرب دارد و همچنین جاذب روغن بسیار خوبی است.

از دیگر خواص تالک می توان به هدایت حرارتی بالای آن اشاره کرد. همچنین این ترکیب شیمیایی رسانای الکتریکی پایینی دارد.

 

انواع تالک:

تالک بسته به نوع ساختار و مواد تشکیل دهنده اش، به سه نوع اصلی نرم، رشته ای و مخلوط تقسیم می شود. در این قسمت شما را با انواع تالک آشنا می کنیم.

تالک رشته ای:

تالک رشته ای در ساختار خود مقادیر زیادی از کانی های آزبستی دارد و به صورت رشته ای یافت می شود. کانی های آزبستی، موادی سمی هستند و حضور آن در ساختار تالک،  باعث سمی شدن آن نیز می شود. به همین علت کاربرد آن در صنایع گوناگون بسیار محدود است.

تالک نرم:

تالک نرم از جمله تانک های پر کاربرد در صنایع گوناگون می باشد. این نوع تالک بسیار نرم و انعطاف پذیر بوده و در ساختار خود مشتقات کربنات منیزیم را دارد. تالک نرم به صورت ورقه ای یافت می شود.

تالک مخلوط:

از دیگر انواع تالک می توان به تالک مخلوط اشاره کرد‌. نام این نوع تالک، بیان گر ساختار آن می باشد. به گونه ای که تالک مخلوط، مخلوطی از چندین نوع تالک موجود در طبیعت می باشد. همچون تالک نرم، تالک روشن، تالک ورقه ای و… .

کاربرد های تالک

کاربردهای تالک:

تالک از گذشته های دور تا به امروز مورد استفاده قرار گرفته است. اما امروزه کاربردهای این محصول شیمیایی گسترده تر از قبل شده است و جایگاهی ویژه در صنعت دارد. در این قسمت شما را با کاربردهای اصلی تالک آشنا می کنیم.

تالک در صنعت کشاورزی:

یکی از مشکلاتی که تمام کود ها اعم از کودهای پودری و یا دانه ‌ای دارند، پدیده تشکیل توده یا کیک کود، می باشد. زمانی که کودهای گوناگون در محله ذخیره سازی، بارگیری و یا حمل و نقل باشند، عواملی نظیر رطوبت می تواند باعث تولید کیک کود شود. این پدیده می تواند مشکلات بسیار بزرگی برای در ظاهر و یا خواص و کارایی آن ایجاد کند. به همین علت تالک را به کودهای کشاورزی اضافه می کنند تا از خاصیت ضد آب بودن آن استفاده شود. تالک همانند اکسید منیزیم باعث بهبود کیفیت خاک می شود.

از دیگر کاربردهای تالک در کشاورزی مانند سیکلو هگزانون می توان به استفاده از آن در تولید انواع آفت کش ها، حشره کش ها، ضد قارچ ها و… اشاره کرد. این ماده معدنی در مصارف فوق به عنوان یک رقیق کننده و خشک کننده عمل می کند و به مرغوبیت هرچه بهتر محصولات کشاورزی کمک می کند.

کاربرد تالک در پزشکی:

به طور کلی تالک ماده ای بی خطر و نوعی افزودنی غذایی محسوب می شود. به همین علت از آن در فرآیند تولید انواع قرص استفاده می شود. چرا که تالک از به هم چسبیدن مواد اولیه تولید قرص جلوگیری می کند.

تالک در صنعت کاغذسازی:

در صنعت تولید کاغذ از تالک به منظور داشتن چاپ با کیفیت بالا و کاهش میزان اصطحکاک سطح استفاده می شود.

کاربرد تالک در تولید لوازم آرایشی و بهداشتی:

استفاده از این ماده معدنی در تولید لوازم آرایشی و بهداشتی، از جمله بارزترین کاربردهای تالک در صنایع می باشد. برای تولید بسیاری از محصولات مراقبت از پوست همچون، پودر بچه، لوسیون ها، محصولات بهداشتی زنانه و… از تالک و اسید استئاریک استفاده می شود. همچنین برای تولید انواع لوازم آرایش همچون رژلب، ریمل، کرم پودر، پودر فیکس، پنکک، رژ گونه و… از تالک همچون اسید اولئیک و به عنوان مواد اولیه استفاده می شود.

تالک در صنعت پلاستیک:

تالک در صنعت پلاستیک، بسیار پرکاربرد است. این ماده معدنی به عنوان پرکننده برای تولید انواع پلاستیک و لاستیک مورد استفاده قرار می گیرد.

از تالک برای تولید بسیاری از محصولات پلاستیکی همچون پلی پروپیلن، پلی استر، نایلون و… استفاده می شود. حضور تالک در ساختار پلاستیک می توان به افزایش مقاومت حرارتی و سختی آن اشاره کرد.

همچنین از دیگر کاربردهای تالک در صنعت پلاستیک می توان به استفاده از آن به منظور بالا بردن کیفیت قالب زنی اشاره کرد.

خرید تالک:

اگر قصد تهیه و مصرف تالک دارید، می بایست از مراکز معتبر و باسابقه کشور خرید کنید. شرکت نگین تجارت پیام، یکی از مراکز باسابقه و به نام کشور می باشد که بیش از ۲۰ سال سابقه درخشان در زمینه توزیع مواد شیمیایی درجه یک دارد. تالک یکی از هزاران ترکیب شیمیایی می باشد که در انبارهای شرکت نگین تجارت پیام موجود و آماده ارسال به اقصا نقاط کشور می باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با شماره های درج شده در سایت شرکت نگین تجارت پیام تماس بگیرید و اطلاعات لازم را کسب کنید.

قیمت تالک:

قیمت تمامی محصولات شیمیایی، روزانه دستخوش تغییرات بسیار زیادی می شوند‌. قیمت تالک همچون سایر محصولات شیمیایی، ثابت نبوده و همواره تغییراتی دارد. به همین علت برای اطلاع دقیق از آخرین قیمت تالک، شرایط نگهداری از آن و چگونگی استفاده از آن می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

۳.۹/۵ - (۳۱ امتیاز)

4 thoughts on “تالک چیست؟ – کاربرد ها و انواع تالک

  1. عیسی یوسفی says:

    اگر قیمت روزانه و آیا کارخانه ای توی ایران فراوری تالک انجام می دهد معرفی میگردد خوب بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره فروش 24 ساعته